Internet yrityksille

Netti on tullut osaksi päivittäistä elämäämme ja siksi Internet yrityksille tulee olla toimiva, nopea ja luotettava. Temppuileva nettiyhteys yrityksille voi tehdä hallaa liiketoiminnallesi. Siksi nettiyhteyden valinnassa on oltava huolellinen.

Älä hanki yritysnettiä tai vaihda operaattoria, ennen kuin luet tämän artikkelin. Tässä artikkelissa sinulla on edessäsi asiantuntijan vinkit. Luettuasi tiedät yleisimmät virheet ja osaat välttää pahimmat sudenkuopat.

#1. Et pyydä tarjousta yritysnetistä

Suurelle osalle huippunopea ja luotettava nettiyhteys yrityksille on tärkeä jo sen takia, että liiketoiminta sujuu ilman häiriöitä. Kukaan tuskin haluaa nettiyhteyttä, joka hidastelee ja pätkii vaikeuttaen työntekoa. Tästä syystä yritykset käyttävät nimenomaan yrityksille tarkoitettua nettiyhteyttä. Kyseessä on yrityslaajakaista eli Internet yrityksille, joka tunnetaan myös yritysnettinä.

On hyvä tietää, että Internet yrityksille ja kotitalouksille ovat kaksi eri asiaa. Kotitalouksille tarkoitetut nettiyhteydet ovat huomattavasti hitaampia, eivätkä ne ole niin luotettavia. Lähtevä ja saapuva nopeus ovat usein eri eli nettiyhteys ei ole symmetrinen. 

Myöskään kotitalousliittymien palvelutasosopimukset eivät ole samalla viivalla yritysten kanssa. Palvelutasosopimus eli SLA (Service Level Agreement) on asiakkaan ja palveluntarjoajan välinen sopimus, jossa määritellään palvelulle tietyt vaatimustasot.

Sitä mitataan erityyppisillä mittareilla ja palvelutason alittamisesta seuraa yhteisesti sovittu sanktio. Eli SLA-taso kertoo, kuinka verkko on käytettävissä ja missä ajassa se on korjattu. Jos se menee yliajalle, asiakas alkaa saada hyvityksiä. 

Kotitalousliittymissä ei myöskään ole kiinteää IP-osoitetta, toisin kuin yritysliittymissä. Kiinteä IP-osoite on kuin postiosoite. Se on yksilöity, kiinteä verkko-osoite ja oleellinen Internetin toiminnassa. Sen avulla Internet pystyy erottamaan tietokoneet, reitittimet ja verkkosivustot toisistaan. 

Suurin ero yritysnetin ja kotitalousliittymien välillä on nettiyhteyksien nopeudet. Kotitalouksien liittymien nopeus on viitearvo. Internet yrityksille pitää nopeuslupauksen ja nopeus on se, mitä yritys valitsee ja tarvitsee. 

Kotitalouksien nettiyhteyksissä saatetaan käyttää osittain kuparitekniikkaa, jolloin nimitys valokuituyhteydestä on hieman harhaanjohtava.  Kuparitekniikka ei yllä valokuidun tasolle suorituskyvyltään, eikä se ole niin luotettava. Myöskään kotitalouksille tarkoitetut päätelaitteet eivät ole yhtä laadukkaita kuin yritysten, jolloin nettiyhteyden luotettavuus kärsii. 

Yrityksesi sijainnista riippuen on toki mahdollista, että vaihtoehtoja ei ole. Pääsääntöisesti ainakin suurimmissa kaupungeissa on valinnanvaraa. Silloin kannattaa pyytää Internet yrityksille -tarjous useammalta operaattorilta. 

Ota meihin yhteyttä nyt ja katsotaan tarpeisiisi sopiva yritysnetti!

#2. Et tee vertailua muiden operaattoreiden kanssa

Ei myöskään ole hyvä idea tarttua ensimmäiseen vastaantulevaan nettiliittymään. Silloin käsissäsi ei ole kuin se yksi vaihtoehto ja vertailu jää kokonaan pois. Juuri vertailu eri tarjousten ja operaattoreiden välillä on tärkeää silloin, kun halutaan löytää paras Internet yrityksille. Enkä tarkoita ainoastaan hintaa, vaan kokonaisuutta. 

Harmillisen usein hintaa tuijotetaan liiaksi, mutta ei ajatella muita tekijöitä kuten vaikkapa lähiverkkoa. Lähiverkko on periaatteessa sama asia kuin langaton verkko (WiFi, Wlan). On tärkeää, että langaton verkko yltää kaikkialle ilman häiriöitä. Siksi se on suunniteltava hyvin ja tarkistettava mittauslaitteella, pitääkö tukiasemien määrää lisätä. 

Tukiasemien tarkkaa määrää ei voi määritellä silmämääräisesti, vaikka olisi miten kokenut tekijä. Avuksi tarvitaan mittauslaite, joka antaa tarkan tiedon tukiasemien määrästä. Näin tukiasemia ei tule liian vähän tai paljoa. Kaikki toimijat eivät käytä mittauslaitetta. Siksi operaattorilta kannattaa kysyä asiasta. 

Varmista siis ainakin nämä asiat:

  • Miten pitkä on sopimuksen kesto?
  • Onko yritysnetti miten nopea ja yhteys symmetrinen?
  • Onhan kyseessä varmasti valokuitu? 
  • Kuinka paljon Internet yrityksille tulee maksamaan kuukaudessa? 
  • Tuleeko yritysnetin asentamisesta kuluja ja jos tulee, kuka maksaa?
  • Miten operaattori varmistaa, että langaton verkko yltää saumattomasti kaikkialle?
  • Miten nopeasti asennus tapahtuu sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen? 
  • Miten hyvin ja nopeasti operaattorin asiakaspalvelu toimii? Onko palvelu ystävällistä? 
  • Mitä lisäpalveluja on mahdollista saada? 
  • Miten tietoturva on huomioitu? 
  • Voiko nopeutta nostaa tarvittaessa?

Älä unohda tutkia, millainen maine operaattorilla on ja selvittää muiden käyttäjien kokemuksia.

Lue artikkelini: Miten langaton verkko eli Wifi toimii? Pikaopas yrityksille

#3. Et tiedä, mitä Internet yrityksille -tarjous pitää sisällään

Kuinka monta kertaa meille on käynyt niin, että olemme ostaneet jotakin, mutta emme täysin tiedä tai ymmärrä, mitä se pitää sisällään? Tässä on sama asia.

Siksi kannattaa ottaa aikaa tarjouksien läpikäymiseen ajatuksen kanssa. Valitse hetki, jolloin saat olla rauhassa ilman häiriöitä. On tärkeää tietää tarjouksien sisältö. Jos jokin kohta ei ole selkeä, kysy myyjältä. 

#4. Internet yrityksille ei vastaa tarpeisiisi

Internet yrityksille on yksi yrityksen kiinteistä kuluista. Kiinteitä kuluja on syytä pitää silmällä ja tietyn väliajoin tarkistaa, vastaavatko ne enää omiin tarpeisiin. Yritysnetin valinnassa ihmiset monesti tuijottavat hintaa ja voivat jopa sokaistua siitä. 

Hankittaessa Internet yrityksille on muistettava omat tarpeet ja mihin kaikkeen yrityksesi tarvitsee nettiä. Nettiyhteyden nopeudella on väliä, koska sen pitää olla sinulle sopiva. On hyvä myös tarkistaa operaattorilta, voiko nopeutta nostaa tarpeen vaatiessa. Nopeuttakin tärkeämpää on nettiyhteyden symmetrisyys. Eli lataus- ja lähetysnopeus on sama. 

Nopeus on tietenkin itsestäänselvyys, mutta monelta unohtuu pari tärkeää seikkaa: lähiverkko ja päätelaitteet. Ne nimittäin vaikuttavat oleellisesti, kuinka yritysnetti toimii käytännössä. Lisäksi myös yrityksen omat laitteet, kuten tietokoneet ja tabletit, vaikuttavat. Liittymä yrityskäyttöön on valittava aina omien tarpeiden pohjalta. Vain siten löydät itsellesi parhaimman operaattorin ja tarjouksen.

Seuraavilla kysymyksillä kartoitat omat tarpeesi:
● Missä yrityksesi sijaitsee eli onko kyseiseen osoitteeseen mahdollista saada valokuitu?

Miten kovassa käytössä Internet yrityksille on eli millaisen nopeuden tarvitset?

Miten monta laitetta ja henkilöä käyttää nettiä? 

Muista, että kaikkea ei tarvitse tietää itse. Operaattorin myyjä auttaa sinua.

#5. Et lue huolellisesti sopimusta

Tämä pätee ihan kaikkiin sopimuksiin, jotka aiot allekirjoittaa, eikä vain yritysliittymä. Ennen allekirjoitusta lue siis sopimus huolellisesti läpi. Vertaa sitä myös saamaasi tarjoukseen ja tarkista, onko sopimuksessa kaikki luvatut asiat. 

Sopimuksessa tulee olla tarkasti Internet yrityksille eli liittymätyyppi, mahdolliset lisäpalvelut, netin nopeus, tietoturva-asiat ja sopimuksen kesto. 

Lue lisää: Yritysnetti hankinnassa? Ota nämä 6 asiaa huomioon – S1 Networks

 

Lopuksi

Välttämällä edellä mainitut virheet, löytyy taatusti sinulle parhaiten sopiva Internet yrityksille ja se oikea operaattori. Tärkeintä on, että tiedostat omat tarpeesi. Vain silloin pystyt etsimään parhaimman vaihtoehdon. Onnea etsintään ja toivottavasti sopiva netti yritykselle löytyy pian!

Piditkö artikkelista? Jaa sitä somessa, jotta muutkin osaavat jatkossa välttää nämä virheet hankittaessa Internet yrityksille.

Ota yhteyttä, niin laitetaan yhdessä yrityksenne nettiyhteydet ja langaton verkko huippukuntoon!

Mika Baggström
myyntijohtaja
mika@s1networks.fi
+358 40 0612 672

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä

Netti ei toimi ─ mikä neuvoksi?

Käytämme nettiä 365 päivää vuodessa. Useimmat meistä työskentelevät koneella nettiyhteyden varassa. On väistämätöntä, että jossain vaiheessa tulee se hetki, kun netti ei toimi tai WiFi pätkii.