S1 Networks Oy:n kannanotto:

Traficomin kaavailemat muutokset sääntelyyn ovat haitallisia kaikille, erityisesti pk-yrityksille.

S1 Networks on huolissaan pk-yritysten asemasta sekä näkee Suomen tietoliikennemarkkinoiden kilpailun olevan uhattuna Traficomin ehdottamien (2.10.2024) muutosten myötä.

HMV-sääntelyn (huomattavan markkinavoiman sääntely) purkaminen suurimmissa kaupungeissa tulisi mahdollisesti poistamaan pienempien teleyritysten mahdollisuuden käyttää suurten operaattoreiden verkkoja, mikä johtaisi asiakasyrityksille haitalliseen kilpailun vähenemiseen, hintojen nousuun ja palvelutason laskuun.

S1 Networks Oy korostaa, että toimiva kilpailu on elintärkeää Suomen digitalisaation edistämiselle ja kaiken kokoisten yritysasiakkaiden tarpeiden täyttämiselle.

Mikä on HMV-sääntelyn merkitys?

HMV-sääntely on mahdollistanut pienempien teleyritysten toiminnan vuokraamalla suurten operaattoreiden verkkoja kohtuullisilla markkinahinnoilla ja syrjimättömin ehdoin. Tämä sääntely on lisännyt kilpailua, pitänyt hinnat maltillisina ja mahdollistanut laadukkaiden tietoliikenneyhteyksien tarjoamisen niin yrityksille kuin kuluttajillekin.

Traficomin tällä hetkellä ehdottamat muutokset uhkaavat kuitenkin tätä tasapainoa. Jos HMV-velvoitteet poistetaan suurimmilta teleyrityksiltä, markkinoille syntyisi mahdollisesti oligopolimarkkina, jossa markkina jakaantuisia vain muutamalle toimijalle. Kaventunut tarjonta oletettavasti merkitsisi pk-yrityksille – jotka muodostavat 99,4 % Suomen yrityksistä – kasvavia kustannuksia ja väheneviä mahdollisuuksia valita tarpeisiinsa sopivia palveluntarjoajia.

Pienen yrityksen neuvotteluasema on tällaisessa tilanteessa heikko.

Avoimen kilpailun myötä palveuiden hinnat ovat voineet laskea alueellisesti jopa 50%.

Yksinkertainen vertailuesimerkki sähkömarkkinoihin

Traficomin ehdottamaa muutosta voidaan verrata tilanteeseen, jossa kuluttaja haluaa kilpailuttaa sähköyhtiönsä, mutta kilpailevat toimijat eivät saisi käyttää nykyistä sähköverkkoa. Vaihtoehtoiselle sähköyhtiölle jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi rakentaa oma sähköverkkoyhteys asiakkaan kiinteistöön – mikä olisi luonnollisestikin taloudellisesti mahdoton ratkaisu ja kaikin tavoin kestämätön toimintamalli.

Vastaavalla tavalla HMV-sääntelyn poistaminen voisi heikentää palveluoperaattorien mahdollisuuksia tarjota yritysasiakkailleen kilpailukykyisiä ja kohtuuhintaisia palveluita. Vapaaehtoisuuteen perustuva verkkojen vuokraus saattaisi johtaa tilanteeseen, jossa palveluoperaattoreiden pääsy tietoliikenneverkkoihin estettäisiin kokonaan tai se vaikeutuisi kustannusten noustessa kohtuuttoman korkeiksi. Tämä johtaisi viimeistään pidemmällä aikavälillä kilpailun kaventumiseen ja hintojen nousuun.

Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkästään asetelma pienten palveluoperaattoreiden ja suurten verkot omistavien teleoperaattoreiden välillä. Sääntelyn poistaminen estää kilpailua myös isojen operaattoreiden kesken luoden paikallisia monopoleja.

S1 Networksin rooli

S1 Networks on viime keväästä lähtien käynyt aktiivista vaikuttajakampanjaa nostaen esiin ehdotetun säätelyn haittoja markkinoille ja erityisesti pienemmille yrityksille. Työtä on tehty mm. poliittisia päättäjiä, virkamiehiä ja järjestöjä tapaamalla, kilpailujuristeja konsultoimalla, keskustelemalla alan muiden toimijoiden kanssa sekä mediaviestinnän keinoin kaavaillun sääntelyn ongelmakohtien esiinnostamiseksi.

Nostamamme huolenaihe on otettu vastaan myös Euroopan komission tietoverkoista ja teknologiasta vastaavassa DG connect -yksikössä.

Viranomaissääntelyllä on vaikutuksia myös S1 Networksin liiketoimintaan. S1 on varautunut toimintaympäristön muutokseen kuitenkin jo ajoissa mm. kumppaniverkostoa rakentamalla tarjotaksemme asiakkaillemme kilpailukykyiset verkko- ja pilviratkaisut myös jatkossa.

Teemme työtä asian eteen, koska asia on taistelemisen arvoinen vapaan kilpailun ja kaikenkokoisten yritysten toimintaedellytysten turvaamiseksi.

Ratkaisuehdotuksemme

S1 Networks ehdottaa seuraavia viranomaistoimenpiteitä kilpailun ja markkinoiden toimivuuden turvaamiseksi:

1. Suurten teleyritysten HMV-sääntelyn säilyttäminen ennallaan suurimmissa kaupungeissa:
Tämä koskisi erityisesti yrityksille ja taloyhtiöille vuokrattavia verkkoja, mikä varmistaisi pk-yritysten mahdollisuudet kilpailuttaa palveluntarjoajia ja saada kohtuuhintaisia palveluita myös jatkossa.

2. Yritys- ja kuluttajamarkkinoiden erottaminen:
Traficomin analyysissa nämä markkinat tulisi tarkastella erillisinä kokonaisuuksina, sillä niiden tarpeet, hinnat ja kilpailudynamiikat eroavat merkittävästi toisistaan.

3. HMV-aseman jakaminen useille toimijoille:
Tietyillä alueilla HMV-asema tulisi asettaa useammalle toimijalle, mikä lisäisi kilpailua ja varmistaisi palveluiden saatavuuden.

4. Ajantasaisen tiedon hyödyntäminen:
Traficomin markkina-analyysien tulee perustua tuoreeseen ja ajankohtaiseen dataan, jotta päätökset heijastavat markkinoiden todellista tilaa. (tämän hetken päätökset ovat perustumassa vuoden 2021 markkinadataan)

Kilpailun säilyttäminen hyödyttää kaikkia

Toimiva kilpailu on Suomen digitaalisen kehityksen ja talouskasvun perusta. HMV-sääntelyn poistaminen johtaisi todennäköisesti siihen, että asiakasyritysten valinnan mahdollisuudet kapenisivat, hinnat nousisivat merkittävästi ja palvelutaso heikkenisi. Tämä ei palvele Suomen, EU:n eikä yritysten etuja.

Jos normeja halutaan todella purkaa asiakkaiden eduksi, jäykästä HMV-sääntelystä tulisi luopua kokonaan ja korvata se kaikkia kuituverkkotoimijoita koskevalla yleisellä kuituverkon yhteyksien vuokrausvelvollisuudella.

S1 Networks jatkaa työtään kilpailun ja kohtuuhintaisten palveluiden puolustamiseksi kaiken kokoisille yrityksille. Seuraamme tilanteen kehittymistä ja viestimme lisää asian edetessä.

Traficomin markkina-analysiin luonnokseen voi tutustua täällä.

S1 Networks Oy

Christian Kaila
toimitusjohtaja

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä