
Yritysnetti hankinnassa? Ota nämä 4 asiaa huomioon
Sopivan yhteyden valintaan liittyy useampi seikka, joka kannattaa muistaa huomioida ennen kauppojen lukkoon lyömistä. Vaikka alla onkin paljon asiaa, ei kannata säikähtää – hyvän palveluntarjoajan kanssa toimiessa nämä tekijät nousevat keskusteluissa esiin automaattisesti, eikä niistä huolehtiminen vie asiakkaan aikaa tai resursseja!
1. Tunnista tarpeesi
Hankkiessasi uutta liittymää, ota huomioon, että se sopii yrityskäyttöön ja on juuri teidän käyttöönne sopiva. Ennen liittymän valintaa kannattaa pohtia ainakin seuraavia kysymyksiä: Mitä yhteydeltänne vaaditaan? Käytättekö erilaisia pilvipalveluita? Pidättekö usein monen hengen etä(video)palavereita? Myös henkilömäärä ja käyttöprofiilin luonne vaikuttavat teille sopivan netin valinnassa: mikäli esimerkiksi useampi henkilö käyttää työssään ”raskaita” ohjelmistoja verkon ylitse (esim taitto-ohjelmat, cad), vaatii se nettiyhteydeltä enemmän tehokkuutta.
Kun valitset sopivaa liittymää, kiinnitä huomiota sen nopeuden lisäksi myös viiveeseen: mitä pienempi verkon viive, sen parempi. Verkon viivettä voidaan testata nk. Speed-testillä.
2. Tee kattava kartoitus + pysy kartalla prosessin etenemisestä
Kartoitusvaiheessa ainakin seuraavien asioiden tulisi nousta esille keskusteluissa palveluntarjoajan kanssa:
- Nykyinen palomuuri ja tietoturva: päästääkö palomuuri valitun nopeuden (esim. 200 megaa) läpi? Kaipaavatko tietoturva-asiat päivitystä? (Mikäli tietoturvaa/palomuuria ei ennalta löydy, osa firmoista (S1 Networks mukaan lukien) tarjoaa sen palveluna)
- Sisäverkon laitteet sekä sisäverkon kaapelointi: millaiset laitteet kiinteistöstä löytyvät, jos löytyvät? Onko rakennuksessa mahdollisesti vanhentuneita laitteita?
- IP-osoitteet ja niiden tarve
- Tukiasemat ja niiden sijoittaminen
Oikeita tapoja kartoituksen tekoon on monia, mutta mikäli palveluntoimittaja haluaa kartoittaa nykyisen laitekannan ja toimintaympäristön, voit olla luottavaisin mielin. Haasteitakaan ei kannata pelätä: kaikkeen löytyy kyllä ratkaisu, kunhan kumppanina on osaava ja luotettava palveluntarjoaja.
Kartoituksen lisäksi asiakkaan olisi hyvä pysyä kärryillä prosessin etenemisestä: Mitä seuraavaksi tapahtuu, pitääkö meidän tehdä jotain, onko vaihtoprosessi kivuton?… Palveluntarjoajan tehtävä on pitää asiakas ajan tasalla, mutta ellei näin automaattisesti ole, huolehdi itse kartalla pysymisestäsi. S1 hoitaa kartoituksen automaattisesti ja pitää asiakkaan informoituna.
3. Yritysnetti tarvitsee joustoa: nopeutta voitava nostaa tarvittaessa
4. Kätevin yritysnetti syntyy räätälöitynä palveluna
Luotettavan palveluntarjoajan tunnistat myös siitä, ettei sinulle tuputeta liian suuria nopeuksia tai turhan monia palveluita – sinun tulisi maksaa vain niistä palveluista, joita tarvitset ja oikeasti käytät. Luotettava yhteistyökumppani tarjoaa oikeat, sinulle räätälöidyt ratkaisut yhdessä tehdyn kartoituksen päätteeksi.
Mika Baggström
myyntijohtaja
mika@s1networks.fi
+358 40 0612 672
Varataanko nopea 15 minuutin keskustelu? Voit varata sopivan ajan tästä.
Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä
Varmista henkilöstösi tavoitettavuus Line Carrier Business Mobilella
S1 Networksin yrityksille tarjoama Line Carrier Business Mobile -liittymä toimii kaikissa kolmessa verkossa, joten sillä voidaan turvata laadukas asiakaspalvelu ja tehokas työskentely ympäri maata.
Lähiverkko ─ kaikki, mitä sinun tulee tietää
Aina, kun hankitaan nettiliittymä, tarvitsee se toimiakseen myös lähiverkon. Tässä artikkelissa kerron mitä lähiverkko on ja miksi sellainen tarvitaan?
Nopea yritysnetti edistää työtehoa ja -hyvinvointia
Kuluuko työpäiväsi tiimalasia tuijottaessa? Latautuvatko tiedostot kohtuuttoman hitaasti? Huono nettiyhteys on hyvin usein syynä tämänkaltaisiin ongelmiin.