”Meidän kannattaa odottaa 5G-mobiiliverkon tuloa, vaikka verkkoyhteytemme ovat tällä hetkellä hitaat”, ajattelee moni yritysjohtaja. Olen eri mieltä! Yrityksen kannattaa tehdä valokuidun avulla liiketoimintansa jo nyt mahdollisimman sujuvaksi eikä jäädä odottelemaan. 5G:n todelliseen käyttöönottoon menee vielä useampi vuosi.

Valokuidun saa meiltä S1:ltä helposti ja joustavasti, reiluilla ehdoilla. Kun 5G:n aika oikeasti koittaa, on yhteys tarvittaessa helppo vaihtaa siihen. Laske tässä valokuituliittymäsi hinta ja tilaa omasi!

5G tulee käyttöön vähitellen

5G-mobiiliverkko tosiaan tulee hyvää vauhtia, ja ensimmäiset kaupalliset tukiasemat on jo asennettu. 5G tarjoaa huomattavasti enemmän kaistaa ja vakaampia yhteyksiä kuin nykyinen 4G-verkko.

5G toimii kuitenkin eri taajuuksilla kuin 4G, jolloin tukiasemia tarvitaan huomattavasti nykyistä enemmän, ja niitä pitää asentaa jopa kiinteistöjen sisälle.

Se tarkoittaa, että käyttöönotto vie aikaa. Kun nykyisiä 4G-tukiasemia aletaan päivittää uuden sukupolven laitteisiin, menee varmasti pari vuotta, kun edes nykyiset tukiasemat saadaan vaihdettua. Sen jälkeen operaattorit alkavat varmasti ”viljellä” kevyempiä tukiasemia sopiviin paikkoihin, jotta kunnon 5G-kattavuus saadaan toteutettua.

Mobiiliverkon kanavissa jonotetaan

4G eli LTE-tekniikka (Long Term Evolution) on ollut markkinoilla kymmenkunta vuotta. Se mahdollistaa tehokkaan nettiyhteyden matkapuhelimiin tien päällä ja varsinkin suurissa kaupungeissa.

Mobiiliverkoissa sekä myös toimistojen WLAN-verkoissa signaalit kulkevat ilmatietä, ja kanavien määrä on niissä rajallinen. Kun kaikki kanavat ovat käytössä, lähetysvuorot jonoutuvat. Valokuidussa tällaista rajoitusta ei ole, vaan tieto kulkee edestakaisin samaa nopeutta ja viiveettä. Valokuidun kaistojen määrää voi nostaa lähes rajattomasti.

Mobiiliverkoissa päätelaitteet ovat radiosignaaleilla yhteydessä lähimpiin tukiasemiin, jotka ovat pääsääntöisesti aina jokaisen operaattorin omia. Voi siis olla, että jossain osassa kaupunkia tai toimistoa toisen operaattorin liittymällä on erinomainen kuuluvuus, kun taas toisen operaattorin verkko voi jäädä katveeseen. Jos kuuluvuus on heikko, tiedonsiirtopaketit eivät yksinkertaisesti liiku – eli yhteydet eivät toimi välttämättä lainkaan.

Jos joskus ihmettelet, että matkapuhelimessa näkyy täysi kuuluvuus mutta tieto ei liiku, on syy todennäköisesti tukossa olevassa tukiasemassa. Näin käy usein esimerkiksi suurissa yleisötapahtumissa.

Yksittäinen tukiasema pystyy palvelemaan vain rajallisen määrän käyttäjiä. Jos ja kun käyttäjämäärä ylittyy, joudutaan ”jonoon”, kunnes on oma vuoro ja paketteja pääsee taas läpi.

Esimerkiksi kaupungin keskustassa vilkkaan kulkuväylän varrella nopeus voi olla hyvä johonkin aikaan päivästä, mutta ruuhka-aikaan tilanne muuttuu. Autoilijoiden ja julkisissa kulkuneuvoissa olevien matkustajien laitteet voivat helposti ruuhkauttaa yksittäisen tukiaseman. Näin toimistokäytössä oleva jaettu 4G-yhteys saattaa ruuhkautua ja pakettien lähetysaika vaihdella hyvinkin paljon.

Mobiiliverkon reititin voi olla pullonkaula

Toinen huomioitava asia ovat reitittimet. Edullisten 4G-liittymien lisäksi saa jopa veloituksetta laitteen, joka hoitaa reitityksen sekä tekee myös langattoman lähiverkon. Mutta sadan euron purkki, joka tekee kaiken, ei voi oikeasti olla kovinkaan kummoinen! Jos vertaa näiden laitteiden langatonta verkkoa kunnon WLAN-tukiasemiin, suorituskyky on ihan eri maata.

Valitettavasti olemme nähneet toimistoja, joissa yritys ei ole ”kerennyt” satsata verkkoon, ja siksi sen jokaisessa neukkarissa on oma 4G-reititin, jossa on langaton tukiasema. Ne saattavat olla yksittäin edullisia mutta tulevat nopeasti kokonaiskustannuksiltaan kalliimmiksi kuin tarjoamamme valokuituratkaisut.

Yritysten kannattaakin huomioida, että kun on tarjolla sopivan hintainen valokuituyhteys, sen valitseminen on useimmiten järkevin ratkaisu. Valokuidun suorituskyky on aivan eri luokkaa kuin mobiiliverkkojen, ja kevyimmän valokuituliittymän hintaero 4G-liittymiin on hyvin maltillinen. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Lue myös 

     

    Thomas Willberg

    Thomas Willberg

    toimitusjohtaja & teknologiajohtaja

    thomas@s1networks.fi
    +358 20 7345 756

    Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä

    Henkilökohtainen palvelu on meidän valttimme

    Jokainen verkkoyhteyksiä hankkiva asiakas haluaa kokea olevansa tärkeä ja saada juuri oman yrityksensä tarpeisiin tuotettuja palveluja. Me kaikki S1 Networksillä panostamme juuri tähän, räätälöity palvelu on meidän valttikorttimme.