Oletko hankkimassa yritysnettiä? Toimiva tietoliikenneyhteys on useimmille yrityksille koko liiketoiminnan mahdollistaja – siksi sen pitää olla tehokas, luotettava ja kustannuksiltaan kohtuullinen.
Sopivan yhteyden valintaan liittyy useampi seikka, joka kannattaa muistaa huomioida ennen kauppojen lukkoon lyömistä. Vaikka alla onkin paljon asiaa, ei kannata säikähtää – hyvän palveluntarjoajan kanssa toimiessa nämä tekijät nousevat keskusteluissa esiin automaattisesti, eikä niistä huolehtiminen vie asiakkaan aikaa tai resursseja!
1. Tunnista tarpeesi
Yritys- ja yksityiskäyttöön tarkoitetuilla internetliittymillä on eroavaisuuksia – yritysliittymässä lähtevä ja saapuva liikenne liikkuvat yhtä nopeasti, eli kyseessä on symmetrinen yhteys. Kuluttajakäytössä nettiä käytetään useammin ”yksisuuntaisena”, eli esim. ladattaessa materiaalia tai hyödynnettäessä suoratoistopalveluja.
Hankkiessasi uutta liittymää, ota huomioon, että se sopii yrityskäyttöön ja on juuri teidän käyttöönne sopiva. Ennen liittymän valintaa kannattaa pohtia ainakin seuraavia kysymyksiä: Mitä yhteydeltänne vaaditaan? Käytättekö erilaisia pilvipalveluita? Pidättekö usein monen hengen etä(video)palavereita? Myös henkilömäärä ja käyttöprofiilin luonne vaikuttavat teille sopivan netin valinnassa: mikäli esimerkiksi useampi henkilö käyttää työssään ”raskaita” ohjelmistoja verkon ylitse (esim taitto-ohjelmat, cad), vaatii se nettiyhteydeltä enemmän tehokkuutta.
Kun valitset sopivaa liittymää, kiinnitä huomiota sen nopeuden lisäksi myös viiveeseen: mitä pienempi verkon viive, sen parempi. Verkon viivettä voidaan testata nk. Speed-testillä.
2. Tee kattava kartoitus + pysy kartalla prosessin etenemisestä
Kartoitus on netin valinnan tärkeä vaihe, joka harmittavan usein saatetaan tehdä vasemmalla kädellä huitaisten. Asiantuntevan toimijan toimesta tehty kartoitus vie noin 15-30 minuuttia, ja säästää paljolta vaivalta myöhemmin. Kunnolla tehty kartoitus ei vie myöskään asiakkaan aikaa tai resursseja. Harmillisen usein toimija jättää kartoitusvaiheen kokonaan asiakkaan kontolle, mikä vaikeuttaa projektin loppuun saattamista.
Kartoitusvaiheessa ainakin seuraavien asioiden tulisi nousta esille keskusteluissa palveluntarjoajan kanssa:
- Nykyinen palomuuri ja tietoturva: päästääkö palomuuri valitun nopeuden (esim. 200 megaa) läpi? Kaipaavatko tietoturva-asiat päivitystä? (Mikäli tietoturvaa/palomuuria ei ennalta löydy, osa firmoista (S1 Networks mukaan lukien) tarjoaa sen palveluna)
- Sisäverkon laitteet sekä sisäverkon kaapelointi: millaiset laitteet kiinteistöstä löytyvät, jos löytyvät? Onko rakennuksessa mahdollisesti vanhentuneita laitteita?
- IP-osoitteet ja niiden tarve
- Tukiasemat ja niiden sijoittaminen
Oikeita tapoja kartoituksen tekoon on monia, mutta mikäli palveluntoimittaja haluaa kartoittaa nykyisen laitekannan ja toimintaympäristön, voit olla luottavaisin mielin. Haasteitakaan ei kannata pelätä: kaikkeen löytyy kyllä ratkaisu, kunhan kumppanina on osaava ja luotettava palveluntarjoaja.
Kartoituksen lisäksi asiakkaan olisi hyvä pysyä kärryillä prosessin etenemisestä: Mitä seuraavaksi tapahtuu, pitääkö meidän tehdä jotain, onko vaihtoprosessi kivuton?… Palveluntarjoajan tehtävä on pitää asiakas ajan tasalla, mutta ellei näin automaattisesti ole, huolehdi itse kartalla pysymisestäsi. S1 hoitaa kartoituksen automaattisesti ja pitää asiakkaan informoituna.
3. Yritysnetti tarvitsee joustoa: nopeutta voitava nostaa tarvittaessa
Joustavuutta kaivataan monelta taholta, niin myös yritysnetiltä. Koska yrityksesi netin käyttö voi muuttua, on paras yhteys joustava. Luotettava yhteistyökumppani seuraa asiakkaansa verkonkäyttöä ja ehdottaa tarvittaessa esimerkiksi nopeuden nostamista. Ideaalitilanteessa yritysnetti on niin nopea ja sujuva, että sen ottaa itsestäänselvänä ”taustatoimijana”.
4. Kätevin yritysnetti syntyy räätälöitynä palveluna
Pyri löytämään palveluntarjoaja, joka ottaa juuri sinun yrityksesi tarpeet huomioon ja tarjoaa niihin sopivia, räätälöityjä palveluja tai yhteyksiä. Räätälöinti tarkoittaa myös sitä, että palvelu kustomoidaan toimintaympäristöön sopivaksi – kiinteistökohtaiset ominaisuudet, erityisesti sisäverkko ja sen kaapelointi, huomioiden.
Luotettavan palveluntarjoajan tunnistat myös siitä, ettei sinulle tuputeta liian suuria nopeuksia tai turhan monia palveluita – sinun tulisi maksaa vain niistä palveluista, joita tarvitset ja oikeasti käytät. Luotettava yhteistyökumppani tarjoaa oikeat, sinulle räätälöidyt ratkaisut yhdessä tehdyn kartoituksen päätteeksi.
Ota yhteyttä, niin kerron, kuinka yritysnettimme voi helpottaa myös sinun yrityksesi toimintaa!
Mika Baggström
myyntijohtaja
mika@s1networks.fi
+358 40 0612 672
Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä
Traficomin kaavailemat muutokset sääntelyyn ovat haitallisia kaikille, erityisesti PK-yrityksille.
Suomen tietoliikennemarkkinoiden kilpailu on uhattuna Traficomin ehdottamien muutosten myötä. HMV-sääntelyn (huomattavan markkinavoiman sääntely) purkaminen suurimmissa kaupungeissa poistaisi pienempien teleyritysten mahdollisuuden käyttää suurten operaattoreiden verkkoja, mikä johtaisi asiakasyrityksille haitalliseen kilpailun vähenemiseen, hintojen nousuun ja palvelutason laskuun.
Mitä vaihtoehtoja VMwaren hinnankorotukset jättävät yrityksille?
Jos yritys on jäänyt Broadcomin yksipuolisen määräysvallan jalkoihin, mitä vaihtoehtoja sillä on? S1 luopui VMwaren käyttämisestä ja loi oman ratkaisunsa.
VMwaren hinnat nousivat pilviin – mitä nyt? Mitä vaihtoehtoja yrityksillä on tilanteen ratkaisemiseksi?
Digitaalisen liiketoiminnan yksi toistuva tarina on miten voima ja valta keskittyvät suurille pelureille. Näin kävi myös virtualisointipalveluiden osalta, kun teknologiajätti Broadcom osti virtualisointipalveluista sen tunnetuimman eli VMwaren loppuvuodesta 2023.