Tänä päivänä on paljon valinnanvaraa ja saatat olla vaikean päätöksen edessä: Mistä hankkia yritys Internet? Houkuttelevia tarjouksia voi tulla vastaan, mutta päätöksenteon hetkellä on oltava tarkka. Tässä artikkelissa kerron, mitä on otettava huomioon kilpailuttaessa yritys Internet. 

Jos yritys Internet on juuri nyt ajankohtainen, tästä artikkeli kannattaa lukea. Kenties olet juuri perustanut yrityksen? Tai suunnitelmissasi on vaihtaa nykyinen operaattori? 

Oli tilanteesi millainen hyvänsä, saat tästä takuulla hyviä vinkkejä yritys Internetin kilpailuttamiseen.

Tämän artikkelin luettuasi tiedät:

✔ Milloin on syytä vaihtaa toiseen operaattoriin

✔ 8 tärkeää asiaa, jotka on hyvä huomioida kilpailutuksessa

Yritys Internet ─ Milloin kannattaa vaihtaa toiseen operaattoriin?

Syitä operaattorin vaihtoon voi olla yksi tai useampi, esimerkiksi asiakaspalvelu tai tarkemmin sanottuna sen puute. Ihannetilanne on, että tarvetta asiakaspalveluun ei tule. Ennemmin tai myöhemmin sellainen tilanne luultavasti tulee eteen. Silloin mitataan operaattorin asiakaspalvelun taso. 

Mikään ei ole turhauttavampaa kuin vaikkapa etsiä asiakaspalvelun yhteystietoja hikikarpalot otsalla. Kun lopulta löydät yhteystiedot, joudut odottamaan vastausta pitkään. Me kaikki tiedämme, että odottavan aika on pitkä. 

Hätätilanteessa nopea asiakaspalvelu on kultaakin arvokkaampaa. Jos joudut odottamaan kohtuuttomasti tai ongelmaa ei saada ratkaistua ripeästi, kannattaa vaihtaa operaattoriin, jossa asiakaspalvelu toimii. 

Operaattorin vaihtamiseen voi olla muitakin syitä kuin huono asiakaspalvelu. Toistuvat yhteysongelmat voivat olla yksi syistä. Yritys Internet pitää olla toimiva. On aloja, joissa tarvitaan erityisen nopea ja luotettava netti. 

Vika voikin olla langattomassa verkossa, eikä itse nettiyhteydessä. Suomessa nettiyhteydet ovat luotettavat ja toimivat. Varsinkin, jos kyseessä on valokuitunetti laadukkailla päätelaitteilla. Kuitenkin jos nettiyhteys tökkii toistuvasti ja siihen päälle asiakaspalvelu on huonoa, kannattaa yritys Internet vaihtaa heti.

Myös netin nopeudessa voi olla ongelmia, jolloin se ei vastaa luvattua. Hitaampi nopeus voi johtua verkon ruuhkaisuudesta, kiinteistösi sisäverkon kunnosta tai jopa omasta laitteestasi. Nopeuden voi testata nopeustestillä.

Jos nopeus ei vastaa luvattua, ota asia puheeksi operaattorisi kanssa. Varsinkin, jos todellinen nettiyhteyden nopeus on alle 90 % luvatusta. Mikäli operaattori ei ole halukas tekemään asialle mitään, eikä huono nopeus johdu laitteestasi, fiksuinta on nostaa kytkintä ja etsiä uusi yritys Internet.

Kaikista yleisin syy vaihtaa yritys Internet on houkuttelevamman tarjouksen löytäminen. Tämä on hyvin ymmärrettävä ja inhimillinen syy. Täysin sokeasti hintaa ei kannata tuijottaa.

Näistä syistä operaattoria vaihdetaan (lyhyesti):

  • Huono asiakaspalvelu tai sen puute
  • Toistuvat yhteysongelmat
  • Netin nopeus ei vastaa luvattua tai netti hidastelee
  • Houkuttelevampi tarjous

Kannattaa aina ottaa huomioon kokonaisuus, joka parhaiten sopii yrityksellesi. Hinta on yksi merkittävä osatekijä. Tuonnempana kerron, mitä muuta (hinnan lisäksi) on hyvä huomioida kilpailuttaessa. 

Ota meihin yhteyttä nyt ja katsotaan tarpeisiisi sopiva yritysnetti!

Mistä lähteä liikkeelle hankittaessa yritys Internet?

Tässä vaiheessa sinulle on selvää, että tarvitset itsellesi yritysnetin tai haluat vaihtaa operaattoria. Yritys Internetin hankkiminen on loppujen lopuksi yksinkertaista. 

Ennen lopullista päätöstä on fiksua kilpailuttaa yritys Internet. Kun sinulla on kirjallinen tarjouspyyntö, on sinun helppo tarkistaa myös sopimuksen sisältö. Voit myös vertailla eri palveluntarjoajia ja valita sinulle parhaiten sopivimman vaihtoehdon. 

Ota yhteyttä operaattoriin ja yksinkertaisesti pyydä tarjousta. Tämä tapahtuu yleensä nettisivustolla olevan lomakkeen kautta. Käytännöt voivat vaihdella eri paikoissa. Esimerkiksi jättäessäsi tarjouspyynnön, myyjä ottaa sinuun yhteyttä ja kysyy tarkentavia lisäkysymyksiä. 

Ensinnäkin on tiedettävä, mihin osoitteeseen uusi yritys Internet tarvitaan. Kun osoite on tiedossa, operaattori pystyy tarkistamaan nettiyhteydet ja tekemään tarjouksen. Valokuituverkosto on onneksi nykyisin todella laaja ja jopa 5G nojautuu valokuituverkostoon. 

Saadaksesi sinulle räätälöidyn tarjouksen, myyjän tulee tietää myös muut tarpeesi: kuinka monta henkilöä käyttää nettiä, miten monta laitetta ja yritys Internetin nopeus. 

Suosittelemme aina, että yritys Internet on valokuitu. Ainakin, jos haluat varmistaa, että nettiyhteys toimii nopeasti, luotettavasti ja ilman häiriöitä. Valokuituyhteys on nopein ja luotettavin tekniikka, eikä ole säiden armoilla kuten 5G. 

✔ Kilpailuta ja pyydä tarjous

✔ Tiedä tarpeesi – kuinka moni käyttää nettiä, miten monta laitetta ja millainen nopeus?

Lue artikkelimme: Kannattaako valokuitu? Vastaukset kaikkiin kysymyksiisi

Huomioi nämä 8 asiaa kilpailuttaessasi yritys Internet

Tässä vaiheessa sinulla on jo useampi tarjous työpöydälläsi. Nyt tarkkana! Mihin asioihin on kiinnitettävä huomioita?  Ainakin seuraavat tiedot ovat oleellisia:

#1. Yritys Internet hinta

Tämä kohta ei esittelyjä kaipaa. Hinta on ehdottoman tärkeä tieto. Paljonko yritys Internet tulee maksamaan kuukaudessa? Tuleeko asennus kaupan päälle ilmaiseksi vai maksaako se erikseen? 

#2. Asiakaspalvelu ja tekninen tuki

Seuraavilla kysymyksillä voit arvioida operaattorin asiakaspalvelua. Voit jopa esittää ne tarjouksen tehneelle taholle, jos verkkosivustolta ei löytynyt vastauksia. 

  • Mitkä ovat asiakaspalvelun aukioloajat vai onko tarjolla ympärivuorokautinen asiakaspalvelu?
  • Miten asiakaspalvelu on tavoitettavissa: chatilla, soittamalla, varaamalla soittoaika, viestillä? 
  • Miten nopeasti asiakaspalvelu vastaa?
  • Miten ystävällinen ja asiantunteva asiakaspalvelu on?
  • Miten nopeasti ongelma saadaan ratkaistua? 

Et ehkä saa kaikkiin kysymyksiin vastausta etukäteen. Kannattaa siis tutustua muiden yritysten kokemuksiin operaattorista. Yleensäkin ennen päätöksen tekoa on hyvä tietää muiden kokemuksista. 

#3. Nettiyhteyden nopeus, luotettavuus ja symmetrisyys

Nettiyhteyden luotettavuus ja etenkin nopeus vaikuttavat suoraan työn tuottavuuteen ja sujuvuuteen. Tarjolla on paljon yhteyksiä eri nopeuksilla. 

Valtaosa markkinoilla olevista nettiliittymistä ovat epäsymmetrisiä eli lataus- ja lähetysnopeus ei ole sama.  Suosittelemme, että yritysnetti on aina symmetrinen nettiliittymä. 

Henkilöstömäärästä ja työn luonteesta riippuen suosittelemme vähintään 100/100 Mbit/s. Ihanteellisen nopeuden valintaan  vaikuttaa moni asia. Operaattorin myyjä osaa kyllä opastaa oikean nopeuden valinnassa. Tärkeintä on, että se vastaa tarpeitasi. 

#4. Tietoturva ja palomuuri

Tietoturva on merkittävä osa yrityksen liiketoimintaa ja sen turvaamista. Monilta yrityksiltä kuitenkin unohtuvat tietoturva-asiat tai ehkä sitä ei edes osata ajatella? 

Tiedätkö sinä, mitä verkossasi tapahtuu ja millaisia vaikutuksia toteutuneilla uhilla on yrityksesi toiminnalle? Onko tietoturvasi varmasti ajan tasalla?  

Valtaosa kyberuhista hyödyntää sisäverkon haavoittuvuuksia. Yrityksissä saatetaan ajatella, ettei heillä ole mitään, mikä voisi kiinnostaa hakkereita. Mutta ongelma voikin olla siinä, mihin yrityksen koneet voidaan valjastaa. 

Tällaisia saastuneita tietokoneita voidaan esimerkiksi käyttää bottiverkkoihin luomaan suuria liikennevirtoja, joilla yritetään tukkia yhteydet. 

Tämän päivän verkon tietoturvalaite on paljon muuta kuin palomuuri. Ota tietoturva puheeksi myyjän kanssa ja kysy, miten tietoturva-asiat on otettu huomioon. 

#5. Sopimusehdot ja sopimuksen kesto 

Useimmat operaattorit tarjoavat sopimuksia, joiden kesto vaihtelee yhdestä kuukaudesta useampaan vuoteen. On myös olemassa sopimuksia, joita ei ole sidottu tiettyyn aikaan. Sopimuksen kesto on otettava huomioon lopullista valintaa tehdessä. 

Yrityksen on mietittävä haluaako se säästää kustannuksissa ja pystytäänkö sitoutumaan pitkäaikaiseen sopimuksiin. Pitkäaikaiset sopimukset voivat tuoda merkittäviä kustannussäästöjä. 

Jos yritys on kuitenkin epävarma tarpeistaan ja tarvitsee joustavuutta, silloin pitkäaikaiseen sopimukseen ei kannata sitoutua.

Pitkäaikaisessa sopimuksessa on myös muita riskejä. Operaattorin palvelun laatu voi heiketä tai toiminta muuttua niin, etteivät ne ole yrityksesi edun mukaisia. 

Tarkista sopimusehdot ja sopimuksen kesto. Varmista, että ne ovat selkeät ja hyväksyttävät. Kiinnitä huomiota erityisesti palveluun, vikatilanteisiin, sopimuksen kestoon ja irtisanomisiin liittyviin kohtiin.

#6. Operaattori

Operaattorilla on keskeinen rooli yritysnetin toiminnassa ja laadussa, sillä se on vastuussa sen toimivuudesta. Sen valinnassa on oltava huolellinen. 

Luotettava operaattori tarjoaa yrityksesi tarpeisiin sopivan netin. Ystävällinen asiakaspalvelu ja tekninen tuki ovat tärkeitä seikkoja, jotka on otettava huomioon – hinnan lisäksi. 

Tutki siis, millainen maine operaattorilla on? Millaisia kokemuksia asiakkailla on? Millaista palvelua saa? 

Pienempi operaattori voi olla esimerkiksi ketterämpi ja inhimillisempi kuin isompi, kasvoton toimija. 

Kysy operaattorilta referenssejä. Tämä auttaa arvioimaan luotettavuutta ja laatua.

Lue lisää: Internet yrityksille – Älä tee näitä virheitä

#7. Lähiverkko ja langaton verkko

Nettiliittymä tarvitsee toimiakseen myös lähiverkon. Lähiverkko muodostuu samassa tilassa olevien tietokoneiden verkosta esimerkiksi yrityksen toimipisteellä. 

Lähiverkon tehtävä on jakaa tietoliikenneyhteyksiä yrityksen sisällä. Siihen liitetään tietokoneet, tulostimet ja muut laitteet, jotka tarvitsevat nettiyhteyttä. Tämä tapahtuu langattomasti tai kaapelilla.

Lähiverkko (Local Area Network, LAN) ja langaton verkko (Wireless Local Area Network, WLAN eli WiFi) eroavat siis hieman toisistaan, vaikka periaatteessa ne ovat sama asia. 

Langattoman verkon etuna on sen joustavuus ja helppokäyttöisyys. Se ei tarvitse kaapeleita. Toisaalta se on herkempi tietoturvauhille ja on myös hitaampi kuin LAN-verkot. 

Langaton verkko (WiFi) tulee suunnitella ja mitata mittauslaitteen avulla. Näin saadaan selvitettyä tukiasemien määrä, kapasiteetti ja sijainti tarkalleen tutkittuun tietoon perustuen, ei mututuntumalla. 

Kysy operaattorilta, miten langaton verkko toteutetaan.

#8. Muut palvelut

Tarvitsetko muita palveluita? Kannattaa katsoa, mitä muita palveluja on tarjolla ja miten ne vastaavat yrityksesi tarpeisiin. Jos yrityksesi tarvitsee esimerkiksi tietoturvaa, silloin on syytä valita operaattori, joka pystyy sen tarjoamaan.

Yritys Internetin hankkiminen

Nyt sinulla on kokonaiskuva ja pystyt valitsemaan parhaimman vaihtoehdon. Enää sinun tarvitsee vain tehdä päätös, mikä yritysnetti on sinulle sopivin. Katso aina kokonaisuutta, älä tuijota vain hintaa. 

Muista, että voit aina kysyä apua operaattorin myyjiltä. Heidän tehtävänsä on opastaa sopivimman nettiyhteyden hankkimisessa. Kaikkea ei siis tarvitse tietää. 

Paras yritys Internet on sellainen, joka sopii yrityksesi tarpeisiin. Kun olet tehnyt valintasi, ota vain yhteyttä valitsemaasi operaattoriin ja kerro, että haluat yritysnetin. 

Yritysnetin sopimusta varten tarvitaan nimi, sukunimi, y-numero, osoite ja puhelinnumero. Sopimus kannattaa lukea tarkkaan ja tarkistaa tarjouksesta, löytyvätkö luvatut asiat. Tämän jälkeen suoritetaan yritysnetin ja lähiverkon asentaminen. 

Lue lisää: Yritysnetti hankinnassa? Ota nämä 6 asiaa huomioon – S1 Networks

Toivottavasti tästä artikkelista oli apua yritys Internetin kilpailuttamiseen onnistuneesti. Ainakin nyt tiedät, mitä on otettava huomioon. 

Piditkö artikkelista? Jos kyllä, jaa se sosiaalisessa mediassa. Näin autat muita kilpailuttamaan yritys Internet onnistuneesti. 

Ota yhteyttä, niin laitetaan yhdessä yrityksenne nettiyhteydet ja langaton verkko huippukuntoon!

Mika Baggström
myyntijohtaja
mika@s1networks.fi
+358 40 0612 672

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä

Traficomin kaavailemat muutokset sääntelyyn ovat haitallisia kaikille, erityisesti PK-yrityksille.

Suomen tietoliikennemarkkinoiden kilpailu on uhattuna Traficomin ehdottamien muutosten myötä. HMV-sääntelyn (huomattavan markkinavoiman sääntely) purkaminen suurimmissa kaupungeissa poistaisi pienempien teleyritysten mahdollisuuden käyttää suurten operaattoreiden verkkoja, mikä johtaisi asiakasyrityksille haitalliseen kilpailun vähenemiseen, hintojen nousuun ja palvelutason laskuun.