Black Friday: romahtanut verkkokauppa vai räjähtänyt myynti?

Black Friday ei kaada verkkokauppoja siksi, että kävijöitä on paljon, vaan siksi että sivuston arkkitehtuuri ei skaalaudu.

Black Friday on tunnetusti yksi vuoden kovimmista myyntisesongeista. Rakkaalla lapsella on monta nimeä: Black Friday, Black Week tai Black Month. Oli nimi mikä tahansa, lähes varmaa on se, että liikenne yrityksen, erityisesti verkkokaupan, sivuilla moninkertaistuu. Tässä artikkelissa listaamme tapoja, joilla sinä, verkkokauppias, voit varmistaa ettet jää nuolemaan näppejäsi vuoden kovimpana myyntihetkenä. Jos verkko kyykkää kesken myyntisesongin, voit olla varma että se näkyy myös lompakossasi.

Huono verkkoarkkitehtuuri=huono verkkokauppa

Lyhyesti: Black Friday aiheuttaa verkkokauppojen verkkoinfrastruktuurille kuormitusta. 

Vähän pidempi vastaus: liikennemäärät moninkertaistuvat, jolloin verkkosivujen tulee pysyä perässä. Kuormituksen hetkellä verkon täytyy kestää suuri määrä yhtäaikaisia kävijöitä ilman hidastumista tai kaatumista. Yleisin haaste on, että yksittäisten palvelimien kapasiteetti voi ottaa ja loppua kesken.

Tästä seuraa vähintään verkkosivuston hidastuminen ja pahimmassa tapauksessa koko sivusto kaatuu. Sanomattakin lienee selvää, että näin ei pitäisi päästä käymään. Myyntisesonkeihin kannattaa varautua paitsi täyttämällä verkkokaupan varasto myös huolehtimalla riittävästä palvelinkapasiteetista.

Jos kapasiteetti loppuu kesken, seuraukset näkyvät heti:

  • Sivusto hidastuu
  • Ostotapahtumat eivät mene “maaliin asti” 
  • Varastosaldot laahaavat
  • Maksutapahtumat epäonnistuvat
  • Pahimmillaan koko sivusto kaatuu

S1 Networksin hosting-ympäristöt ovat klusteroituja ja automaattisesti skaalautuvia. Sama suomeksi: kapasiteettia voidaan lisätä ilman keskeytyksiä, kuorma jakautuu useille palvelimille. Näin yksittäinen palvelin ei ole koskaan kriittinen piste, joka voi aiheuttaa koko verkkokaupan kyykkäämisen.

Skaalautuva infrastruktuuri, joka kestää Black Fridayn kuormitushuiput

Jos sivusto hidastuu kesken polttavan kuuman ostoshuuman, voit olla lähes varma siitä että asiakkaasi kärrää rahansa muualle – harvalla kuluttajalla riittää pinna tehdä ostoksia hitaasti toimivassa verkkokaupassa. Verkon kuormittuessa vaikutus ei rajoitu pelkästään siihen, mitä asiakkaasi näkee ja kokee verkkokaupan puolella. Kuormituksesta kärsivät myös esimerkiksi ERP-toiminnanohjausjärjestelmät. 

Black Friday ei ole meille yllätys eikä projekti, vaan toistuva, hyvin ennustettavissa oleva kuormitushuippu. Palvelemme yli 200 kotimaista verkkokauppaa, ja Black Friday -vuorokauden, viikon tai kuukauden aikana palveluidemme kautta kulkee myyntiä kymmenien miljoonien eurojen arvosta. Se ei onnistu pelkällä “lisäteholla”, vaan arkkitehtuurilla, joka kestää äkillisetkin kävijäpiikit ja jakaa kuorman automaattisesti useille palvelimille.

Myyntipiikki
ilman hikikarpaloita.

Valvontamme tunnistaa poikkeamat reaaliaikaisesti ja kapasiteetti nostetaan ennakkoon sesonkia varten. Lopputulos on verkkokauppa, joka pysyy nopeana ja käytettävänä riippumatta liikenteen määrästä.

Tämä on syy, miksi S1:n asiakkaat selviävät Black Fridaysta ilman hikikarpaloita. Samasta syystä verkkokaupan kaatumiset ovat meillä äärimmäisen harvinaisia.

Hyvin suunniteltu verkko on kilpailuetu

“Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”, kuten sanonta kuuluu. Erityisesti sesonkien aikana verkkokauppiaan paras kaveri hyvä suunnittelu. Kun palvelinkapasiteetti on riittävä, verkkokauppa pystyy käsittelemään suuren määrän asiakkaita yskimättä.

Älä yski vaan myy.

Kaupankäynnin ollessa sujuvaa myös asiakaskokemus paranee. Pitämällä huolen riittävästä kapasiteetista poistat yhden oston esteen: jos asiakkaasi ei pääse verkkokauppasi ovea pidemmälle, myös sinulle tarkoitetut rahat päätyvät mitä luultavimmin kilpailijasi taskuun.

Varautumalla voittoon

Varautuminen on päivän sana, kun kyseessä on myyntisesongit. S1 Networksille Black Friday on tavallinen perjantai – palvelimien stressitestit on tehty hyvissä ajoin etukäteen ja ne palvelevat luotettavasti kaikenlaisten kysyntäpiikkienkin aikana. Palvelimemme sijaitsevat Helsingissä ja Espoossa, eli ne pitävät asiakkaidemme verkkokaupat ja järjestelmät rullaamassa “lähituotantona”.

Meille Black Friday on tavallinen perjantai.

Palvelemme yli 200 kotimaista verkkokauppaa, ja yhden Black Fridayn aikana palveliemme kautta voidaan tehdä myyntiä kymmenillä miljoonilla euroilla. Omaamme vuosien kokemuksen verkkokauppojen hosting-palveluista ja suhtaudumme asiaan ammattitaidolla. 

Paras varautumisvinkkimme on varmistaa, että verkko ja palvelimet skaalautuvat ja ovat mitoitettu kestämään kävijäpiikit, joita Black Friday ja muut sesongit väistämättä aiheuttavat. 

Me näemme tällaiset piikit vuodesta toiseen, yli 200 verkkokaupan voimin. Jos epäilet, ettei palvelimissa riitä puhtia, soita meille numeroon 020 7345 755. 

Ota yhteyttä, niin laitetaan yhdessä yrityksenne hosting-palvelut ja verkko huippukuntoon!

Mika Baggström
myyntijohtaja
mika@s1networks.fi
+358 40 0612 672

Varataanko nopea 15 minuutin keskustelu? Voit varata sopivan ajan tästä.

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä

Pystytkö pitämään asiakaslupauksesi, jos verkkosi takkuaa?

Verkko on yrityksen näkymätön selkäranka, jonka toiminta vaikuttaa pitkälti kaikkeen mitä yrityksessä tapahtuu: asiakaspalvelun vasteaikaan, työntekijöiden tehokkuuteen, toimituskykyyn ja tietoturvan tasoon, muutamia mainitaksemme.