VMwaren hinnat nousivat pilviin – mitä nyt?

VMware-lisenssien hintojen on kerrottu nousseen eri tapauksissa 100%, 150% ja jopa 300%

Digitaalisen liiketoiminnan yksi toistuva tarina on miten voima ja valta keskittyvät suurille pelureille. Näin kävi myös virtualisointipalveluiden osalta, kun teknologiajätti Broadcom osti virtualisointipalveluista sen tunnetuimman eli VMwaren loppuvuodesta 2023.  

Eikä aikaakaan, kun huhut ja pelot toteutuivat Broadcomin julkistaessa uudet VMwaren lisensointimallit – moninkertaisilla hinnoilla.

Tarinoita hinnoittelukorotuksista on kuultu yrityksiltä sekä maailmalta että Suomesta. VMware-lisenssien hintojen on kerrottu nousseen eri tapauksissa 100 %, 150 % ja jopa 300 % asiakkaan lisenssityypeistä ja ratkaisusta riippuen.

“Hinnankorotus on todella hävytön"

Tuotepaketit uusiksi

VMware myös yksinkertaisti tuotetarjoamaansa paketeiksi, jonka seurauksena asiakkaat voivat joutua nyt maksamaan myös tuotteista, joita he eivät tarvitse. VMware on myös ilmoittanut, ettei ikuisia tuotelisenssejä enää ole saatavilla, vaan se korvaa “tuotemyynnin” tilauslisensoinnilla. 

Myös S1 oli VMwaren asiakas: yrityksen virtuaaliset konesalit oli toteutettu VMwaren palveluiden avulla. Uutiset yrityskaupoista herättivät huolta jo heti tuoreeltaan. Broadcom ei ollut nyt ensimmäistä kertaa pappia kyydissä ja kokemukset aiemmasta Symantec-kaupasta palasivat kylmän hien saattelemana mieleen.

“Uuden lisensointimallin mukaiset kustannukset meille olisivat nousseet 200% ja niihin olisi pitänyt sitoutua 3 vuodeksi. Sopimuskauden hinta olisi ollut 7-numeroinen luku. Hinnankorotus kerrottiin meille sähköpostilla ilman minkäänlaisia neuvotteluita ja meille annettiin aikarajaksi 6 kuukautta hyväksyä uusi sopimus tai vaihtaa teknistä ratkaisua. Aloitimme uuden ratkaisun suunnittelemisen saman tien. Tuo korotus olisi täytynyt viedä tuollaisenaan asiakashintoihin, emmekä sitä halunneet tehdä.”
S1 Networksin toimitusjohtaja
Christian Kaila kertoo.

Oli siis selvää, että uusia hintoja ei voitu hyväksyä. Oli myös selvää, että tällä tavoin yllättäen toimivan kumppanin kanssa ei ollut edellytyksiä toimia jatkossa ilman luottamusta tulevasta. 

“Hinnankorotus on todella hävytön. Erilaisista lisenssimalleista johtuen sen suuruus vaihtelee asiakkaittain. Kaikkien kohdalla hinta ei edes noussut, mutta luottamus Broadcomia kohtaa on kyllä kaikkialla nollassa, mitä olen IT-alan ihmisten kanssa jutellut. Osa on irtisanonut sopimuksensa vaikka hinta heidän kohdalla olisi laskenut” Kaila jatkaa.

Monille VMwaren asiakkaille lisensointimalli ja hintamuutokset tulivat yllätyksenä. Asiakkailla on nyt seuraavaan lisenssikauteen asti aikaa harkita vaihtoehtojaan. Mutta mitä VMwarea käyttäneet yritykset voivat tehdä? Onko muutos hinnankorotuksineen pakko hyväksyä vai onko vaihtoehtoja olemassa? 

"Monet yritykset näyttävät hyväksyvän tilanteen ja tekevän lyhyen aikavälin sopimuksen Broadcomin kanssa – saadakseen lisää aikaa valmistautua muihin vaihtoehtoihin.”

Useat VMware-asiakkaat jäävät Broadcomin asiakkaiksi – toistaiseksi

Aihe on ymmärrettäväsi herättänyt paljon tunteita ja keskustelua läpi IT-maailman. Yhdysvaltalainen pilvipalveluyhtiö CloudBolt , teetti asiakaskyselyn ymmärtääkseen paremmin IT-ammattilaisten tuntoja aiheesta sekä kerätäkseen näkemyksiä siitä, miten yritykset syliin tiputetun ongelman aikoivat ratkaista. Kaikkiaan kyselyyn vastasi kolmesataa IT-päättää eri toimialoilta. 

Kysyttäessä erilaisia mahdollisia vaihtoehtoja, neljä viidestä kertoi aikovansa jatkaa VMware:n asiakkaana joko täysimääräisesti (40 %) tai osittain (43 %), kun taas osa valmistautuu siirtämään työkuormia julkiseen pilveen tai toisille palveluntarjoajille. 

Vaikka monet yritykset kertoivatkin aikovansa jatkaa VMware:n kanssa, tutkimus toi esiin laajalle levinneen huolen: jopa 99 % ilmaisi huolensa asiasta ja valtaosa (95 %) piti yritysostoa oman IT-strategiansa sotkevana tekijänä. Kolme neljästä VMwaren asiakkaasta odottaa kustannustensa nousevan yli 100 %. 

Raportin mukaan pienemmät yritykset ovat ymmärrettäväsi kriittisempiä tapahtunutta kohtaan ja etsivät nyt vaihtoehtoisia tapoja isoja yrityksiä enemmän. 

“Meidän näkemys on että näillä liikkeillä Broadcom nimenomaan haluaa keskittyä isoihin asiakkaisiin, joilta voivat laskuttaa enemmän. Toinen palveltava sidosryhmä on sijoittajat. Pienet yritykset tästä kärsivät eniten.” Christian Kaila toteaa.  

Samassa rytäkässä Broadcom uusi omaa jälleenmyyjäverkostoansa keskittyen pienempään määrään jälleenmyyjiä sekä suoriin asiakassuhteisiin suurimpien asiakkaidensa kanssa. Tuen ja palvelun saaminen on nyt myös vaakalaudalla, ainakin pienillä yrityksillä. 

Tutkimuksen tehneen CloudBoltin teknologiajohtaja Kyle Campos vetää yhteen: ”Monet yritykset näyttävät hyväksyvän tilanteen ja tekevän lyhyen aikavälin sopimuksen Broadcomin kanssa – saadakseen lisää aikaa valmistautua muihin vaihtoehtoihin.” 

S1 kehitti oman ratkaisunsa

S1 Virtualisointialusta on reilu kotimainen vaihtoehto kaikenkokoisille kotimaisille yrityksille ja hosting-palveluita tarjoaville jälleenmyyjille vaihteleviin ja monipuolisiin palvelintarpeisiin. S1 Virtualisointialusta palveluineen on oiva kiinteähintainen vaihtoehto julkiselle pilvelle.

Ole meihin yhteydessä, niin mietitään teille paras (luotettava, turvallinen ja reilu) ratkaisu palvelimien virtualisoimiseksi. Tarjoamme asiakkaillemme näkemystä, apua alustalta toiseen siirryttäessä sekä omaa virtuaalisen konesalin palveluitamme reilussa hengessä.

Lisää tietoa löydät palvelusivuiltamme.

Ota yhteyttä, S1 Virtualisointialusta on reilu kotimainen vaihtoehto kaikenkokoisille yrityksille!

Mika Baggström
myyntijohtaja
mika@s1networks.fi
+358 40 0612 672

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä

Netti ei toimi ─ mikä neuvoksi?

Käytämme nettiä 365 päivää vuodessa. Useimmat meistä työskentelevät koneella nettiyhteyden varassa. On väistämätöntä, että jossain vaiheessa tulee se hetki, kun netti ei toimi tai WiFi pätkii.