Mitä jos Alppilan Autohuollon nettiyhteys katkeaisi?

Autojen huoltaminen pysähtyy, jos verkkoyhteydet eivät toimi.

Erkki Toivio, Alppilan Autohuolto

Mielikuva autohuollosta tai -korjaamosta voi viedä ajatukset vielä rasvamonttuihin ja öljyisiin haalareihin. Digitaalisuus on kuitenkin lisääntynyt viime vuosina merkittävästi autojen huolto- ja korjauspalveluissa. Moderni autojen huoltaminen tapahtuu huipputeknologian avulla. Teknologian hyödyntäminen sekä laadukkaiden ja asiakasystävällisten autopalveluiden tuottaminen vaatii ammattimaisesti mitoitettua tietoliikennettä, verkkoja ja ICT-ratkaisuja. Alppilan Autohuolto on ulkoistanut verkkoratkaisunsa ja ICT:n tuottamisen kattavasti S1 Networksille.

Moderni autohuolto on tarkasti aikataulutettua toimintaa 

Moderni autohuolto on kiireistä, tarkkaan aikataulutettua ja prosessoitua liiketoimintaa. Asiakaskokemus on liiketoiminnan keskiössä. 
 
”Asiakkaat tuovat autonsa meille huoltoon aamuisin ja silloin pihalla on vilskettä. Suurin osa asiakkaista on varannut aikansa sähköisten kanavien kautta ja koko asiakasprosessia johdetaan sähköisesti. Asiakkaan saapuessa varmistamme työnjohdossa mitä autoon on tarkoitus tehdä ja jaamme työt mekaanikoille. Huolloissa ja korjauksissa tarvittavat osat ja tuotteet tilaamme hyvissä ajoin, jotta kaikki on valmiina auton ja asiakkaan saapuessa”, kertoo Alppilan Autohuollon jälkimarkkinointipäällikkö Erkki Toivio.

Alppilan Autohuolto työllistää noin 100 ammattilaista, ja sen toimipisteissä tehdään vuosittain noin 27.000 huoltoa ja vauriokorjausta.   

”Ruuhkahuiput laittavat prosessit kovaan testiin. Sesongit ajoittuvat loppusyksyyn ja keväälle, kun moni asiakas haluaa vaihdattaa renkaat ja teettää huollon samalla käynnillä”, Erkki Toivio kertoo. “Prosessien, tietojärjestelmien, verkkoyhteyksien sekä palvelinkapasiteetin pitää skaalautua myös ruuhkahuippuihin, jotta voimme tuottaa asiakkaillemme laadukkaat palvelut ilman turhia viivästyksiä.”  

Alppilan Autohuolto on ulkoistanut verkkoratkaisunsa ja ICT:n tuottamisen kattavasti S1 Networksille.

Vuonna 1997 perustettu Alppilan Autohuolto tarjoaa huoltopalveluita Alppilan, Konalan ja Pitäjänmäen toimipisteissä sekä kolarikorjaamopalveluita Pitäjänmäellä. Yritys on valtuutettu Mercedes-Benz-, Volkswagen, Škoda-, Toyota-, Renault-, Dacia-, Hyundai, Peugeot- ja Citroën-merkkihuolto. Palveluihin kuuluvat myös rengashotelli, rengaspalvelut, sijaisautot, tuulilasin vaihdot ja korjaukset, katsastus, hinaus, nouto- ja palautuspalvelut, pesu- ja puhdistuspalvelut sekä varaosien myynti. 

Räätälöity verkkoratkaisu muuttuviin tarpeisiin 

Alppilan Autohuollon arjessa ammattimaisesti suunniteltua langatonta lähiverkkoa sekä valokuituyhteyksiä tarvitaan autojen huoltamiseen ja korjaamiseen.   

Autojen sähköistyminen on entisestään lisännyt suorituskykyisen tietoliikenteen tarvetta. Vikojen paikantamiseen hyödynnetään nykyaikaista tekniikkaa ja autoihin tehdään huoltojen yhteydessä yhä enemmän päivityksiä. Päivityspakettien datamäärä on kasvanut merkittävästi. Tietoliikenteen määrä yrityksessä onkin kymmenkertaistunut muutamassa vuodessa.  

Tietoturvallisia yhteyksiä tarvitaan sekä toimipisteiden välille, autojen maahantuojiin että tehtaisiin. Myös merkkikohtaiset koulutukset ja materiaalit hoidetaan verkon yli.    

Autoihin päivityspaketteja lataavien mekaanikkojen työ tapahtuu usein kannettava tietokone kädessä korjaamontiloissa, hallin perällä tai jopa ulkotiloissa. Langattoman lähiverkon tuleekin toimia joka nurkassa.  

”Tarvitsemme jatkuvasti tietoturvallisia tehdasyhteyksiä maahantuojien ja autovalmistajien tietojärjestelmiin, jotta voimme tehdä autoihin huoltoja tehokkaasti. 2-3 mekaanikkoa tekee jatkuvasti päivityksiä, joilla parannetaan mm. navigointijärjestelmiä ja sähköautojen akkutehokkuutta. Mitä tehokkaammin päivityspaketit saadaan ajettua niin sitä useampia asiakkaita pystymme palvelemaan. Tehdasyhteydet vaativat yhä suorituskykyisempiä tietoliikenneyhteyksiä”, sanoo Toivio.   

"Meille on iso asia, että saamme apua nopeasti, mikäli sitä tarvitsemme. Onneksi verkkoyhteyksien toimivuudesta ei ole tarvinnut murehtia.”

”Meillä on halu ja kyky tuottaa asiakkaillemme kustannustehokkaita liiketoiminnan tarpeisiin räätälöityjä ratkaisuja, jotka ovat toimintavarmoja ja huolettomia. Asiakkaan ei tarvitse murehtia ICT-asioista. Me hoidamme ne kyllä.”, kertoo S1:n toimitusjohtaja Christian Kaila.   

 

S1:n kattava palvelukokonaisuus pähkinänkuoressa 

Z

Yritysverkko ja valokuituyhteydet. Kolmen toimipisteen verkko, valokuituyhteydet kaikissa toimipisteissä sekä tukipalvelut.   

Z

Virtuaalinen palomuuri ja palomuuripalvelu. Yrityksen eri toimipisteet yhden S1:n konesalista toimitetun virtuaalisen palomuurin takana. Palomuurista on tehty turvalliset tietoliikennetunnelit (VPN IPSEC) Alppilan Autohuollon päämiehille. Etätyöskentely on turvallista ja tehokasta (SSLVPN yhteydet). 

Z

Sisäverkko palveluna. Toimitettu kaikkiin toimipisteisiin kattaen hallinnan, valvonnan ja päivitykset. 

Z

Yksityinen pilvipalvelu. Alppilan Autohuollon ja autovalmistajien fyysisiä palvelimia virtualisoitu S1:n tietoturvalliseen ja vikasietoiseen datakeskukseen. Palvelimet liitetty Alppilan Autohuollon yritysverkkoon, ja ne ovat S1 valvonnan ja ylläpidon piirissä.   

Z

Microsoft 365 -lisenssit, web-hotellit ja verkkotunnukset palveluna. 

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä

Yritys! Kiinteä laajakaista vai mobiiliyhteys?

Onko pohdinnassasi juuri nyt kiinteä laajakaista vai mobiiliyhteys? Mietitkö näiden eroja ja miten ne näkyvät käytännössä?
Ei hätää, tässä artikkelissa pureudumme tähän aiheeseen. Luettuasi artikkelin tiedät, kumpi vaihtoehto sopii yrityksellesi.