Maahan kaivettiin suojaputket valokuitua ja lähiverkkokaapelia varten. Kuva: Jami Siven

Porvoossa sijaitsevassa asunto-osakeyhtiö Sinuhessa asuvalle ja hallituksen puheenjohtajanakin toimineelle Tuomas Hintikalle on kertynyt vankka kokemus taloyhtiönsä nettiasioiden hoidosta. Kuusi luhtitaloa ja yhteensä 36 asuntoa käsittävässä Sinuhessa tehtiin keväällä 2021 päätös hankkia S1 Networksin tarjoama valokuituyhteys vanhan kaapeliverkkojakoisen nettiyhteyden tilalle. Erityistä tässä 1 gigatavun valokuituyhteydessä on sen symmetrisyys, jonka johdosta sekä lähtevä että saapuva liikenne on yhtä nopeaa. Netin käyttäjälle tämä tarkoittaa erityisen varmaa ja nopeaa yhteyttä. Symmetrisen nettiyhteyden kohdalla voidaan puhua myös yritysliittymästä, sillä onhan suurin osa operaattoreiden kuluttajille tarjoamista nettiliittymistä epäsymmetrisiä eli pienemmän lähetysnopeuden omaavia. Epäsymmetrinen internetyhteys koetaan usein riittämättömäksi, mikä johtaa helposti lisänopeuksien hankkimiseen ja alun perin suunniteltua korkeampiin kustannuksiin.

Uutta ja parempaa kohti

Taloyhtiö Sinuhessa aiemmin käytössä olleessa nettiyhteydessä oli ilmennyt jo pitkään ongelmia kuten pätkimistä ja hitautta. Tästä aiheutui taloyhtiön asukkaille ongelmatilanteiden selvittelyä ja virheilmoitusten tekemistä silloiselle operaattorille. ”Vanhan taloyhtiöliittymän hinta oli korkea, eikä yhteyden katkeamisista tai hidasteluista saatu euroakaan hyvitystä. Myös vikailmoituksiin reagoitiin usean päivän viiveillä. Pitää todeta, että turhautumisen tunteiltakaan ei tuossa tilanteessa voinut välttyä. Keväällä 2021 päätimme sitten lähteä selvittämään, minkälaisia muita vaihtoehtoja markkinoilla olisi tarjolla”, muistelee Hintikka. Hintikka tarjoutui puuhamieheksi taloyhtiönsä nettiyhteysasioita edistääkseen ja alkoi etsimään tietoa tarjolla olevista taloyhtiönettiliittymistä ja niitä tarjoavista operaattoreista. ”S1 Networks erottautui heti alkumetreillä tarjoamallaan symmetrisellä yhteydellään ja hyvällä hintalaatusuhteellaan. Myös S1 Networksin väen osaaminen teki positiivisen vaikutuksen. Myyntijohtaja Mika Baggströmillä oli myynnillisen näkökulmansa lisäksi vahva tekninen ymmärrys projektin toteuttamisesta, mikä teki asioiden läpikäymisestä jo alusta alkaen sujuvaa. Koin, että he pystyvät tarjoamaan juuri sen, mitä me taloyhtiönä ja asukkaina tarvitsemme. Taloyhtiön päätöksentekoa helpotti myös se, että asennukset kaivuineen saatiin 10 vuoden määräaikaisella sopimuksella kuukausihintaan ilman taloyhtiölle koituvia kertainvestointeja. Asiaa olimme kyllä varmuudeksi käsitelleet yhtiökokouksessakin. Vanha nettisopimuksemme oli niin kallis, että uuteen verrattuna kuukausihintaero ei ollut merkittävä”, kuvailee Hintikka.

Draama on loistanut poissaolollaan!

Sinuhen ja S1 Networksin yhteistyö alkoi nykytilanteen kartoittamisella. Tässä vaiheessa Hintikalle selvisi se, ettei talojen välissä ollutkaan suojaputkia tai lähiverkkokaapelia valmiina, mikä johti kaivuutöihin yhteyksien saamiseksi jokaiseen asuntoon. Matkan varrella ilmeni myös, etteivät taloyhtiön piirustuksissa identtisiksi luokitellut talot olleetkaan keskenään samanlaisia, mikä toi haasteita kaapeleita asuntoihin vedettäessä.

”Tämä koko projekti eri vaiheinensa on yllättävistä haasteista huolimatta kulkenut myötätuulessa, yhdessä hyvässä hengessä tehden. S1 Networksin kanssa yhdessä kulkemaamme tietä voisin kuvailla vaikkapa niin, että draama on loistanut poissaolollaan!” toteaa Hintikka iloisena.

”S1 Networksiltä hankkimamme liittymän palveluaika on 8 tuntia kellonajasta tai viikonpäivästä riippumatta. Lisäksi on vielä henkilö nimineen ja naamoineen, jolle soittaa. Kasvottoman asiakaspalvelun aikoina näitäkin asioita osaa arvostaa. S1 Networksin palvelutyyliä voisin kuvailla välittömäksi ja henkilökohtaiseksikin. Tätä kuvastanee etenkin projektin toiseksi viimeinen päivä, jolloin itse toimitusjohtaja Thomas Willberg saapui kuitupäätteen ja talojen verkkokytkinten kanssa paikan päälle. Hän oli pihassamme aika tasan neljältä iltapäivällä, ja alkoi asentamaan ja konfiguroimaan operaattorin verkkolaitteita. Kuuden maissa grillasimme makkarat yhdessä. Tämän jälkeen Thomas konfiguroi vielä asuintalojen kytkimiä, joita minä yhdessä naapurini ja taloyhtiömme hallituksen jäsenen Jami Sivénin kanssa asensimme paikoilleen talojakamoihin. Ilta kymmeneltä totesimme homman valmiiksi, ja Thomaskin pääsi saman vuorokauden puolella kotiinsa. Hyvä mieli jäi molemmin puolin. Tunnemme nyt oman verkkomme rakenteen sekä laitteiston melko syvällisesti. Yhdessä tekemisen henki oli tässäkin läsnä. Kivaa oli!” kertoo Hintikka.

Sinuhessa nettiyhteys päätettiin jakaa asuintaloihin ja asuntoihin lähiverkkokaapelilla. Kuvan violetti kuitupääte muuttaa valopulssit sähköisiksi ja päinvastoin. Talojakamoon tuli uuden yhteyden myötä muutama laite lisää. ”Tällä tekniikalla pärjätään seuraavat parikymmentä vuotta, ja se on pitkä aika IT-maailmassa”, pohtii Hintikka. Kuva: Tuomas Hintikka

”Asunto-osakeyhtiö Sinuhen päätös hankkia S1 Networksin taloyhtiönetti on ollut kaikin puolin järkevä. Jos miettii tästä uudesta symmetrisestä taloyhtiönetistä aiheituvia kustannuksia, tulevat ne jäämään murto-osaan siitä, mitä ne muualta ostettaessa olisivat olleet. Ja nostaahan tämä myös asuntojen ja kiinteistön arvoa, kun nettiyhteys kuuluu hintaan, eikä nopeuksien noston kanssa tule kalliita investointeja pariinkymmeneen vuoteen. Luotettava ja nopea nettiyhteys on entistä tärkeämpi asia tänä päivänä, eikä sen arvo tule tulevaisuudessakaan laskemaan. 5G:stä puhutaan paljon, mutta kiinteä yhteys on kiinteä yhteys. Siihen eivät säätila tai seinät vaikuta.

Yhden gigan yhteyttämme on jakamassa vain 36 asuntoa, kun yhden tukiasematolpan kaistaa käyttää useampi sata laitetta yhtä aikaa. Voin vilpittömästi suositella S1 Networksin taloyhtiönettiä muillekin!” toteaa Hintikka.

Varma ja nopea nettiyhteys on asumisviihtyisyyteen merkittävästi vaikuttava tekijä. Mikäli etsit taloyhtiöllesi nettiliittymää hyvällä hintalaatusuhteella, ole yhteydessä S1 Networksiin!

Porvoossa sijaitsevassa asunto-osakeyhtiö Sinuhessa asuvalle ja hallituksen puheenjohtajanakin toimineelle Tuomas Hintikalle on kertynyt vankka kokemus taloyhtiönsä nettiasioiden hoidosta. Kuva: Tuomas Hintikka

Ota yhteyttä, niin laitetaan yhdessä taloyhtiönne netti kuntoon!

Mika Baggström
myyntijohtaja
mika@s1networks.fi
+358 40 0612 672

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä

Netti ei toimi ─ mikä neuvoksi?

Käytämme nettiä 365 päivää vuodessa. Useimmat meistä työskentelevät koneella nettiyhteyden varassa. On väistämätöntä, että jossain vaiheessa tulee se hetki, kun netti ei toimi tai WiFi pätkii.