Pätkiikö langaton verkko? Hidasteleeko nettiyhteys? Häviääkö WiFi? Nämä ongelmat ovat monelle yritykselle harmillisen tuttuja. Häiriöiden ilmaantuessa moni ajattelee vian olevan oitis nettiyhteydessä.

Siksi voi tulla yllätyksenä, että yleensä langaton verkko on syypää ongelmiin, eikä itse nettiyhteys. Jos langaton verkko ei toimi, se näkyy suoraan esimerkiksi hidastelevana nettiyhteytenä. Olen törmännyt tähän kerta toisensa jälkeen työssäni, jossa olen analysoinut ja auttanut satoja yrityksiä parantamaan omaa nettiyhteyttään.

Tässä artikkelissa paljastan toimivan langattoman verkon eli WiFin salat. Ne kolme tärkeää seikkaa, jotka vaikuttavat oleellisesti yrityksesi langattomaan verkkoon, nettiyhteyteen ja niiden toimivuuteen.

Tämä artikkeli kannattaa lukea, jos sinulla on yritys ja

  • nettiyhteytesi tökkii, pätkii ja häiritsee sinun tai työntekijöidesi työtä
  • pohdit nettiyhteyden vaihtamista
  • haluat parantaa langatonta verkkoasi

Mitä lähiverkko tarkoittaa käytännössä?

Lähiverkko muodostuu samassa tilassa olevien tietokoneiden verkosta esimerkiksi yrityksen toimipisteellä. Aina, kun hankitaan nettiliittymä, tarvitsee se toimiakseen myös lähiverkon.

Lähiverkon tehtävä on jakaa tietoliikenneyhteyksiä yrityksen sisällä. Siihen liitetään tietokoneet, tulostimet ja muut laitteet, jotka tarvitsevat nettiyhteyttä. Tämä tapahtuu langattomasti tai kaapelilla.

Moni yllättyy siitä, että yritysten lähiverkkoa varten ei riitäkään pelkkä modeemi.

Nykyaikainen yritysnetti toimitetaan siltaavassa (Bridging) tilassa, joten liittymiin suositellaan palomuurin / reitittimen asennusta.

Lähiverkko tarvitsee toimiakseen reitittimen tai kytkimen sekä tukiaseman, joka kytketään lähiverkkoon aina kaapelilla.

Tukiasemien määrä riippuu tilan koosta. Suureen tilaan voidaan tarvita useampikin tukiasema, jotta nettiyhteys yltää kaikkialle ilman toimintahäiriöitä.

Nämä laitteet voidaan myös ostaa palveluna, jolloin niiden päivitys ja valvonta onnistuvat etänä. Näin varmistetaan niiden toimivuus.

Periaatteessa lähiverkko ja langaton verkko ovat sama asia, mutta silti ihmiset puhuvat niistä erikseen. Lähiverkko ja langaton verkko muodostavat verkkoratkaisun, joka mahdollistaa Internet-yhteyden toimimisen.

Toimiva langaton verkko takaa toimivat nettiyhteydet

Nettiyhteydet ovat Suomessa erittäin luotettavat ja toimivat. Varsinkin, jos kyseessä on

yrityksille suunnattu valokuituyhteys laadukkailla päätelaitteilla.

Jos siis nettiyhteys pätkii, on vika lähes aina muualla kuin itse nettiyhteydessä. Seuraavat kolme tärkeää seikkaa vaikuttavat nettiyhteyteesi ─ niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.

 

1. Lähiverkko

Nettiyhteys tarvitsee rinnalleen lähiverkon. Siksi on loogista, että niin nettiyhteys kuin

lähiverkko hankitaan saman operaattorin kautta. Tällöin mahdollisten häiriöiden selvittäminen on helpompaa.

Periaatteessa lähiverkko on sama asia kuin langaton verkko (WiFi eli Wlan). Langaton verkko on välttämätön kaikkialla, koska sen käyttö on yleistynyt ja yhä useamman yrityksen

laitemäärä on moninkertaistunut. Se tarkoittaa sitä, että myös langattomalta verkolta vaaditaan enemmän.

Sen rakentaminen ei ole läpihuutojuttu. Siksi langaton verkko täytyy suunnitella huolellisesti. Huolellisella suunnittelulla ja mittauksella (mittauslaitteella) selvitetään tarvittava tukiasemien määrä, kapasiteetti ja sijainti.

On tärkeää, että lähiverkko on mitoitettu oikein ja laitteet pystyvät keskustelemaan keskenään.

Näin varmistetaan, että langaton verkko

  • yltää kaikkialle ilman häiriöitä
  • toimii optimaalisesti
  • ei ole yli- tai alimitoitettu, eikä siinä ole päällekkäisyyksiä

Lue myös artikkelini: Lähiverkko – kaikki, mitä sinun tulee tietää

 

2. Laitteet

Laitteet vaikuttavat oleellisesti netin toimivuuteen. Laitteilla tarkoitan yrityksen kaikkia

laitteita, joita tarvitaan työskentelyyn ja netin käyttöön (esim. tietokoneet, tabletit,

mobiilit, tulostimet) sekä ne laitteet, joista lähiverkko koostuu.

Langaton verkko rakentuu tukiasemista, kytkimestä ja reitittimestä. Tukiasemien

määrä ja sijainti kartoitetaan langattoman verkon suunnittelu- tai päivitysvaiheessa.

Yleensä ongelmia alkaa ilmaantua, kun laitteet ovat joko liian vanhoja tai niiden

kapasiteetti ei enää riitä. Jos esimerkiksi yrityksen laitemäärä on kasvanut ja sen myötä

myös tiedonsiirto, todennäköisesti lähiverkon kapasiteetti ei enää riitä ja se on aika päivittää.

Yhdellä lehtitalolla oli verkossa ongelmia. Verkko toimi muuten moitteettomasti, mutta puolen päivän aikaan tiettyinä päivinä ilmaantui nettiyhteyden pätkimisiä. Se puolestaan haittasi työntekoa huomattavasti.

Otimme asian ratkottavaksi ja selvitimme syyn. Paljastui, että datapiikit olivat niin suuria juuri tiettynä kellonaikana, että 1G-kytkimet eivät enää riittäneet. Laitteet piti päivittää 10G-kytkimiin. Ongelma poistui päivityksen myötä.

 

3. Palomuuri

On varsin yleistä, että palomuurin läpäisykyky ei riitä ja tämä näkyy sitten häiriöinä langattomassa verkossa. Palomuurin valinta pitää mitoittaa käytössä olevan yhteysnopeuden perusteella.

Tämä on usein asia, missä moni yritys luistaa ja ajattelee säästävänsä. Mikäli jokin haittaohjelma osuu kohdalle ja leviää toimistoverkossa kaikille, ovat seuraukset ikäviä. Ja ne voivat tulla hyvin kalliiksi.

Yleensä asian selvittelyyn uppoaa pahimmillaan useita työpäiviä, mikä tarkoittaa hukkaan heitettyä työaikaa. Hommat kirjaimellisesti seisovat, kun kaikki koneet joudutaan putsaamaan ja asentamaan alusta asti. Näin on käynyt joillekin yrityksille, joilla ei ole kunnon suojauksia ollut. Silloin työntekoon sekä projekteihin on tullut älyttömiä viivästyksiä.

Usein haittaohjelmabuumi leviää samanaikaisesti monessa muussakin organisaatiossa. Näin ollen, kun yhtäkkiä työpöydälle tulee läjäpäin koneita tai palvelimia, voi niiden palautuksissa mennä pitkään ─ vaikka varmuuskopiot olisivat kunnossa.

Palomuuri ja suojaukset kannattaa laittaa kuntoon. Mielellään heti alusta asti, jos budjetti vain antaa periksi. Muuten se helposti jää roikkumaan. Tämä kustannus voidaan budjetoida vakuutuskuluihin, jolloin se ei tunnu niin isolta.

Kasvuvaraa ei tarvitse miettiä, jos nettiyhteyden toimittaja voi toimittaa myös laitteet. Meiltä on mahdollista saada juuri oikeanlaiset laitteet palveluna. Tässä palvelussa ylläpito sisältyy laitteiden kk-hintaan. Näin varmistat, että yrityksellänne on aina ajan tasalla olevat laitteet. Jos eteen tulee päivitettävää, laite menee rikki tai jotain muuta yllättävää sattuu, yrityksen omaa aikaa ei valu hukkaan. Mikäli jossain välissä ilmenee tarve päivittää palomuuri järeämpään vaihtoehtoon, se voidaan tehdä kesken sopimuskauden. Tällöin vanha laite palautuu meille ja saatte uuden tilalle.

Ota yhteyttä, niin laitetaan yhdessä yrityksenne langaton verkko huippukuntoon!

Miten rakennetaan toimiva langaton verkko (WiFi)?

Toimiva langaton verkko rakentuu huolellisella suunnittelulla. Suunnittelu, lähtötilanteen tutkiminen ja analysointi tarkoitukseen sopivalla laitteella on erittäin tärkeää. Jos näin ei tehdä, riski epäonnistua on erittäin suuri. 

Epäonnistuminen langattoman verkon rakentamisessa voi johtaa siihen, että

  1. Netti ei toimi edelleenkään niin kuin pitäisi
  2. Mitään parannusta entiseen ei tullut
  3. Samat ongelmat jatkuvat, kuten esim. netin pätkiminen

 Tätä et varmastikaan halua?

Jos ja kun langaton verkko toteutetaan, kannattaa se näin ollen tehdä huolellisesti ja hyvin alusta asti. Kuten vanha sanonta sanoo ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pitää paikkansa tässä(kin) asiassa.

Langattoman verkon suunnittelu

Hankittaessa langaton verkko, on ensin pohdittava seuraavia kysymyksiä:

  • Tarvitaanko langaton verkko kaikkialle vai vain jollekin tietylle alueelle?
  • Haluaako yritys toimia piuhan vai langattoman verkon kautta?
  • Miten monelle henkilölle langaton verkko tulee?
  • Miten monta laitetta yhdistetään langattomaan verkkoon?
  • Kuinka nopea langoton verkko tarvitaan?

Nämä ovat asioita, jotka on otettava huomioon langattoman verkon suunnittelussa. Lisäksi tarvitaan pohjapiirrokset ja paikan päällä vierailu mittauslaitteen kanssa. Mittauslaitteen avulla tiedämme tarkalleen, miten monta tukiasemaa tarvitaan ja minne ne tulee sijoittaa, jotta langaton verkko yltää saumattomasti kaikkialle ja kapasiteetti on sopiva yrityksen tarpeisiin. Riippuen tilan ja tukiasemien koosta, tämä on lähes ainoa oikea tapa tehdä se hyvin.

Pelkkä silmäily ja mututuntuma eivät siis riitä, vaikka olisi miten paljon kokemusta. Silmämääräisissä arvioissa tulee monesti heittoja ylä- tai alakanttiin. On paljon asioita, joita ihmissilmä ei pysty havaitsemaan, mutta jotka vaikuttavat langattomaan verkkoon, kuten pintamateriaalin heijastus ja miten se vaikuttaa signaaliin, naapuriyrityksen verkko ja niin edelleen. Jos suunnittelun taustalla ei ole faktaa, voi lopputuloksena olla langaton verkko, joka pätkii, ei yllä kaikkialle tai tulee päällekkäisyyksiä. Pahimmillaan verkko ei parane yhtään ja samat ongelmat jatkuvat.

On siis erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, keneltä on hankkimassa langatonta verkkoa. Läheskään kaikki toimijat eivät käytä mittauslaitetta työssään. Kannattaa siis aina kysyä toimijalta, miten he varmistavat, että langaton verkko tulee toimimaan niin kuin pitää. Muista, että mikään kokemus ei korvaa mittauslaitetta. 

Langattoman verkon suunnitteluun tarvitaan faktoja, jotka vain mittauslaite pystyy antamaan.

Taatusti toimiva langaton verkko

Esimerkiksi me S1 Networksilla elämme niin kuin opetamme. Suunnittelemme huolellisesti toimivan langattoman verkon, jonka ansiosta nautit netissä surffailusta ja työskentelystä ilman ongelmia.

Langattoman verkon suunnittelussa apuna meillä on suomalainen, täsmällinen ja laadukas mittauslaite. Laite on armoton ja kertoo tarvittavien tukiasemien määrän ja sijainnin tarkkaan. Sen yhdysrakenteinen nopea spektrianalysaattori havaitsee myös muun kuin Wlan eli WiFi-liikenteen energian, esimerkiksi vialliset laitteet.

Mittari ja siihen liittyvät ohjelmistot helpottavat ratkaisevasti verkon suunnittelua, rakentamista, testausta, validointia, ylläpitoa ja ongelmien selvittelyä – oli kohde pienverkko tai kymmenien tuhansien ihmisten yleisötapahtuma. Varsin pätevä laite siis.

Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme saamaan räätälöidyt nettiyhteydet ja langaton verkko, jotka sopivat juuri heidän yksilöllisiin tarpeisiinsa ─ hyvää asiakaspalvelua unohtamatta.

Tässä esimerkki yksi vaativimmista toteutuksistamme langattomien verkkojen puolella:

Vermoon supernopea valokuitu – S1 Networks

Jos yritykselläsi on tarve parantaa oma langaton verkko, ota meihin yhteyttä alla olevalla lomakkeella. Se ei sido sinua mihinkään, joten ota rohkeasti yhteyttä.

Mikäli sait artikkelista hyödyllistä tietoa, jaathan sitä eteenpäin myös somessa!

Ota yhteyttä, niin laitetaan yhdessä yrityksenne nettiyhteydet ja langaton verkko huippukuntoon!

Mika Baggström
myyntijohtaja
mika@s1networks.fi
+358 40 0612 672

Sinua saattavat kiinnostaa myös nämä

Netti ei toimi ─ mikä neuvoksi?

Käytämme nettiä 365 päivää vuodessa. Useimmat meistä työskentelevät koneella nettiyhteyden varassa. On väistämätöntä, että jossain vaiheessa tulee se hetki, kun netti ei toimi tai WiFi pätkii.

WhatsApp chat