Usein kysyttyä

Tällainen on S1 Networks. Valonnopeudella.

Tässä on vastauksiamme usein kysyttyihin kysymyksiin. “Jos tulee lisää kysyttävää, ota rohkeasti yhteyttä”, sanoo myyntijohtaja Mika Baggström.

Kysymykset voi lähettää: myynti@s1networks.fi

Kysymykset on jaoteltu kolmeen aihealueeseen. Voit siirtyä niihin suoraan tästä:

Valokuitu sekä sen hankkiminen ja rakentaminen

Mitä tarkoittavat valokuitu, kupariyhteys ja kaapeliyhteys?

Kaikki nämä ovat kiinteän laajakaistaverkon toteutusmahdollisuuksia. Nettiyhteyden voi toteuttaa joko erilaisilla kiinteillä laajakaistaliittymillä tai matkapuhelinverkkoa käyttävillä mobiililiittymillä.

Kiinteät laajakaistaliittymät käyttävät tiedonsiirtoon valokuitutekniikkaa, puhelinverkon kuparikaapelointia tai kaapelitelevisioverkkoa. Valokuitu on laajakaistatekniikoista nopein ja vakain. Siinä tieto siirtyy ohuessa lasijohtimessa laservalon avulla hyvin nopeasti. Valokuidun kapasiteetti on miltei rajaton.

Mitä tarkoittaa yritysvalokuitu? Eroaako se jotenkin tavallisesta valokuituverkosta?

Yrityskuitu on melko ympäripyöreä käsite, jonka sisältö vaihtelee eri palveluntarjoajilla. Meillä S1 Networksillä yritysvalokuitu tarkoittaa, että liittymät ja verkkoyhteys ovat alusta loppuun valokuitua. Koko verkkomme perustuu puhtaasti valokuidun päälle rakennettuun huippunopeaan runkoverkkoon, jota ylläpidämme, valvomme ja operoimme itse.

Monilla palveluntarjoajilla kuitu voi päättyä korttelijakamoon, josta yhteys tulee kuparitekniikalla asiakkaan tilaan. Valokuidusta puhuminen on silloin hieman harhaanjohtavaa. Kuparitekniikalla rakennetuissa yhteyksissä suorituskyky ja luotettavuus ovat selkeästi heikompia kuin valokuidussa. Myös päätelaitteet ovat tasoltaan useimmiten kuluttajaluokkaa, ja ne voivat hidastua ajan mittaan.

Meidän yritysliittymissämme laitteet ovat laadukkaampia kuin kotiliittymissä käytettävät. Ne eivät hidastu tai vaadi uudelleenkäynnistyksiä.

Monitoroimme yhteyksiä jatkuvasti. Reagoimme mahdollisiin häiriöihin heti ja korjaamme puutteet yleensä alle kahdessa tunnissa. Omat asentajamme ovat aina lähtövalmiudessa ja päivystävät vuorokauden ympäri.

Mitä palvelupakettiinne kuuluu?

Valokuituliittymä on puhdas ja suora yhteys maailmanlaajuiseen internet-verkkoon. Useimmat asiakkaat haluavat meiltä myös langattoman sisäverkon sekä sisäverkon ja internetin väliin tarvittavan reitittimen tai palomuurin.

Mikäli niitä ei ole omasta takaa, kannattaa kokonaisuus ottaa meiltä pakettina. Katso tarkemmin: https://s1networks.fi/valokuituyhteydet/

Meiltä saa palveluna myös sisäverkon laitteet. Tarjoamme esimerkiksi avaimet käteen -pakettia, jossa suunnittelemme juuri asiakkaan toimitiloihin ja käyttäjämääriin sopivan langattoman verkon. Lue lisää: https://s1networks.fi/lahiverkko/

Jos yrityksellä on ongelmia yhteyksissään suorituskykyisestä valokuidusta huolimatta, kannattaa tarkistaa, mikä on sisäverkon tilanne. Se jää usein huomioimatta ja aiheuttaa pullonkaulana ongelman yhteyksiin maailmalle.

Mitä on otettava huomioon, kun yritykseni haluaa hankkia valokuidun?

Yritysliittymissä ja palveluntarjoajissa on suuria eroja. Aina pelkkä liittymän kapasiteetti eli nopeus ei tarkoita, että verkkosivut aukeavat salamannopeasti. Ratkaisevaa on myös viive, eli kuinka nopeasti työasemalta lähetetty pyyntö kulkeutuu palveluntarjoajan verkon ja internetin läpi määränpäähän.

Näitä pyyntöpaketteja lähetetään sadoittain, ja ne kulkevat edes takaisin käyttäjän koneen ja esimerkiksi verkkosivustoa pyörittävän palvelimen välillä. Mitä pienempi viive, sen nopeammin sivut aukeavat. Jos verrataan samalla nopeudella toimivaa valokuitua ja 4G-yhteyttä, on ero kuin yöllä ja päivällä.

S1:n verkossa viiveet ovat äärimmäisen pienet ja huippuluokkaa. Verkkomme on laitemäärältään pieni, ja jokainen laite on suorituskyvyltään parasta, mitä rahalla saa. Suuremmilla palveluntarjoajilla verkot ovat monimutkaisempia ja laitemäärät lisäävät viivettä.

Voinko saada S1 Networksin valokuituliittymän mihin tahansa päin Suomea?

Kyllä. Toimimme yhteistyössä kotimaisten ja myös ulkomaisten operaattorien kanssa. Mikäli oma verkkomme ei ylety jonnekin, voimme aina vuokrata yhteyksiä kumppaneiltamme.

Laajennamme jatkuvasti omaa verkkoamme. Toistaiseksi olemme keskittyneet paikkoihin, joilla on paljon liiketiloja – eli käytännössä ”hyvien liikenneyhteyksien päässä” oleville alueille. Aina kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä, jos valokuitu kiinnostaa. Selvitämme puolestasi, onko sen saaminen mahdollista alueellasi!

Jos valokuitua ei ole valmiina, miten toimitte?

Mikäli kuitua ei ole valmiina, se on useimmiten mahdollista rakentaa. Rakennusprojekti kestää 6–10 viikkoa, ja työ tehdään mieluiten sulan maan aikaan. Routa-aikana kustannukset voivat nousta.

Mikäli runkokuidut kulkevat jo alueella ja kiinteistön läheisyydessä, rakentamisesta koituu harvoin kustannuksia asiakkaalle.

Rakennus- ja suunnittelutyöt tekee aina ulkopuolinen urakoitsija. Jos katuja joudutaan kaivamaan auki, haetaan kaupungilta maksulliset luvat.

Usein kiinteistöihin tulee jo valmiit maanalaiset putket, jolloin pihaa ei tarvitse kaivaa auki. Tarvittaessa maahan kaivetaan putket, joiden sisällä runkokuitu viedään talon teletilaan. Urakat tehdään yleensä nopeasti ja niin, ettei kiinteistössä oleville aiheudu kohtuutonta haittaa.

Tarvittavat laitteet

Mistä yritysvalokuitu muodostuu? Millaisia komponentteja käytätte?

Paikallisiin keskuksiin tulevat runkoyhteydet ovat kahdennettuja, eli yhden kuidun vikaantuminen ei vaikuta asiakasyhteyksiin mitenkään.

Keskuksesta kiinteistöön tulee normaalisti vain yksi kuitu, mutta tämäkin on mahdollista kahdentaa toisella kuidulla tai mobiiliverkon kautta.

Kiinteistön kellarissa on usein laadukas valokuitukytkin, josta toimitetaan samassa rakennuksessa toimiville eri asiakkaille omia dedikoituja yhteyksiä. Yhteys tulee keskuksesta kytkimelle 10 gigabitin nopeudella, jolloin voimme tarjota samassa kiinteistössä monille asiakkaille gigabitin yhteyksiä.

Kellarista asiakkaan toimistoon menee niin sanottu nousukuitu, jonka läpi asiakkaan päätelaite ja S1 Networksin valokuitukytkin yhdistetään.

Loppuasiakkaalle tulee meiltä aina vuokrapäätelaite, joka kuuluu liittymän hintaan. Yhteys voidaan liittää myös suoraan asiakkaan omiin verkkolaitteisiin.

Miksi ostaa laitteita palveluna? Myyttekö laitteita myös omaksi?

Kyllä, toki myymme laitteita myös suoraan. Mutta mikäli laitteet ovat omat, niitä on pystyttävä myös itse ylläpitämään. Meidän palvelumalliimme sisältyy laitteiden ylläpito, joten laitteiden osuus on kustannuksista varsin pieni.

Langattoman verkon ylläpito vaatii osaamista ja radioverkon tuntemusta. Verkon saa kuka tahansa pystyyn, mutta sen optimointi vaatii jo huomattavasti enemmän asiantuntemusta. Olemme toteuttaneet satoja langattomia lähiverkkoja ja asiantuntijamme todella tietävät mitä tekevät.

Palveluumme sisältyy suunnittelu, toteutus ja mittaus, jossa tarkistetaan, ettei mikään nurkka asiakkaan tiloissa jää katveeseen ilman verkkoa. Mahdollisten vikojen tai pullonkaulojen selvittely sisältyy myös palvelun hintaan.

Kun verkko otetaan meiltä palveluna, on vastuu selkeä. Mikäli jokin tökkii, puhelinsoitto tai viesti meille riittää. Mikäli palveluumme kuuluviin laitteisiin tulee vika, S1:n asentaja vaihtaa laitteet ilman erillistä pyyntöä.

Hinnoittelu

Mistä kuukausihintanne muodostuu?

Liittymien hinta vaihtelee nopeuden ja palvelutason mukaan. Palvelutasoja on kolme, ja niissä määritellään, kuinka nopeasti esimerkiksi mahdollinen häiriö korjataan.

Lisäksi mahdolliset lisäpalvelut, kuten langaton verkko tai palomuuripalvelu, tuovat pienen lisän liittymähintaan.

Kuukausihintaan sisältyy oletuksena yksi kiinteä julkinen ip-osoite, joka riittää useimmille. Lisäosoitteita saa pienellä lisähinnalla tarvittavan määrän.

Lue lisää: https://s1networks.fi/valokuituyhteydet/

Lähetä viesti

WhatsApp chat